Verslag Oxford Symposium on Food and Cookery

“Food history is not innocent. There is always an ideology behind it.”
“Food is always more than food. It becomes part of a social relation.”
Jaja, culinaire geschiedenis is een serieuze discipline. Maar het heeft ook een boel leuke weetjes in zich: in de Spaanse burgeroorlog werden aan de republikeinse kant kookboeken uitgegeven om de voedselcrisis door te komen, met recepten als tortilla sin huevo (omelet zonder ei) en calamares sin calamares (gefrituurde inktvisringen zonder.. inktvis).

IMG_3402Dit alles hoorde ik afgelopen weekend op het Oxford Symposium on Food and Cookery. Zoals sommige van mijn lezers al weten, ben ik daar steeds meer mee bezig. Voor mijn scripties geschiedenis en Frans heb ik culinaire geschiedenisonderwerpen gekozen en na de bachelors wil ik een master Histoires culinaires in Tours gaan volgen. Het symposium was voor mij dus een walhalla. Historici van boeken die ik heb gelezen gaven er lezingen, of zaten zelfs naast je tijdens het eten. Ik heb gehoord over historische kookboeken van Barbara Ketcham Wheaton, over live historisch koken in het Hampton Court Palace, over de hedendaagse problematiek van Slow Food in Groot-Brittanië, over eten in fascistisch Italië, kunst als bron voor voedselgeschiedenis en nog veel, veel, veel meer.

IMG_3412En er werd niet alleen gepraat over eten, o nee! De eerste avond was er een driegangendiner op z’n Frans, met salade met slakken en gésiers, cassoulet (wat ik wel erg heftig vond op een warme juliavond) en een stukje Franse appeltaart. De tweede dag was er eerst uiteraard Engels ontbijt met eieren, spek, worst, bonen, havermout, fruit, yoghurt, bittere thee en nog veel meer. De lunch stond in het teken van chocola, wegens het verschijnen van de nieuwe Oxford Companion to Food, namelijk die van Sugar and Sweets. Eerst waren er verschillende ingeblikte visjes en een cracker met zout en bittere chocola, daarna kwartel met chocoladesaus en als afsluiter een ontzettend zware chocoladecake.
IMG_3413Mijn favoriet was de tweede avond, met een Siciliaans feestmaal. Eerst arancini (waar ik ooit over schreef), daarna een vleespastei en als toetje watermeloenpudding, erg lekker.IMG_3415IMG_3417 De laatste dag had een heerlijke lunch op het programma: een vegetarische Griekse hapjestafel. Er stond een heerlijke spread van kappertjes (moet ik eens proberen), gebakken wortels met tijm, bonensalade, verschillende kazen, fantastische Griekse yoghurt met ingemaakte sinaasappel en bruiloftskoekjes.IMG_3421 (1)IMG_3422IMG_3423IMG_3426

Je merkt het al, alleen al voor het eten wil je naar het symposium. Volgend jaar staat het in het teken van offal. Erg interessant, want je kan er vele kanten mee op. Van afvalvlees tot chique ganzenlever tot misvormde groente. Ik ga volgend jaar – als ik er ben – dus zeker weer!

Nu even geen recept, kijk maar in de receptenindex als je zin hebt om te koken.

Volg me ook op twitter en facebook!

Leave a Reply

