Indiaas in Londen, couchsurf en recept Perzische dillerijst met kip

Op mijn vorige blog kon je lezen hoe enthousiast ik was over het Oxford Symposium on Food History. Maar ik was vorige week niet alleen daar, ik had er ook een extra dag Londen en Oxford aan vastgeplakt. In Londen ging ik, na een tip van Delilah van blog delavie naar Brixton market, een foodmarket die hip begint te worden (maar nog niet zo hip als Borough market is) en at daar bij de Braziliaanse tent Cornercopia. Hele aardige mensen, en een kaart waar niet uit te kiezen viel. Ik nam het Braziliaanse ontbijt met een maïsmuffin, scrambled eggs met paprika, ui, ibericoham en rucola.IMG_3376
IMG_3380Na niet-eetgerelateerde bezigheden (het Imperial War Museum, de Churchill War Rooms – zie hier de foto van de keuken van Churchills kok tijdens de Tweede Wereldoorlog) belandde ik in een erg leuk Indiaas restaurant, Masala Zone, waar ik onder andere pani puri at: kleine hartige koekjes (? crackers? tja..) waar je een saus van tamarinde en kikkererwten in giet en hem direct in je mond moet stoppen, zodat er een soort sausexplosie plaatsvindt. Echt, die moeten ze hier ook in Indiase restaurants gaan invoeren (of heb ik ze al die tijd over het hoofd gezien?). Zie hieronder de foto’s van de pani puri, een schaal voor curry’s, dhokla, papadum, chapati en raïta en het plafond van het restaurant, dat volhing met Indiase poppen. Erg mooi.
Overigens heeft de moeder van de Indiase jongen met wie ik in het restaurant was een eetblog, met recepten voor zowel pani puri als dhokla. Kan je het zelf maken.IMG_3383IMG_3384IMG_3382

IMG_3396Na Londen ging ik naar Oxford, waar ik tijdens het Symposium eettechnisch flink in de watten gelegd. Na afloop bleef ik nog een nachtje in de prachtige stad (die nog eens extra opwindend is voor deze Harry Potterfan) en sliep ik een nachtje bij de Italiaanse Giulia, die ik op couchsurfing had gevonden. Ze had een Engelse huisgenoot en de Iranese vriendin Yaldah was op bezoek. Ze wilde wel Perzisch voor me koken, toen ze hoorde dat ik dat nog nooit had gegeten. Het werd dillerijst met kip, en ik schreef op wat ze deed zodat jullie het ook kunnen maken:

Recept Perzische dillerijst met kip (2 personen)

  • Halve bos dille
  • 1 ui
  • 2 knoflooktenen
  • 2 wortels
  • 2 kippendijen
  • Eetlepel olijfolie
  • Theelepel geelwortel (kurkuma)
  • 1 blikje tomatenpuree
  • 2 kopjes basmatirijst
  • Scheutje olijfolie
  • Halve citroen
  • Halve theelepel saffraan

IMG_3437Was de dille en snijd hem fijn. Snij de ui in reepjes en hak de knoflooktenen. Schil de wortels en snij ze in plakjes.
Bak de kippendijen aan in olie in een koekenpan. Haal uit de pan als de buitenkant gekleurd is. Bak de ui en knoflook in de pan en voeg na een minuut of vijf de geelwortel, tomatenpuree, zout en peper toe. Doe de kip terug in de pan en voeg water toe tot alles net onder staat. Laat zachtjes pruttelen. Voeg na een minuut of vijf de wortelstukjes toe.
Kook ondertussen de rijst: doe hem in de pan met twee vingers water erboven en een deksel op de pan. Doe de dille, zout en een scheut olijfolie erbij. Roer de rijst niet, maar haal hem wel los vanaf de zijkant met een spatel.
Is de rijst zacht? Doe een schone theedoek om de deksel van de pan en zet op de rijst.
Maak de kip af: doe het sap van de halve citroen en de saffraan erbij en proef op zout.

IMG_3439IMG_3442Trouwens:

  • We aten er nog een salade bij: neem gelijke delen komkommer, tomaat en ui en snijd ze super fijn. Breng op smaak met zout, olijfolie en citroensap.
  • De kip is tijdens het bakken inderdaad nog niet gaar, maar gaart door tijdens het pruttelen. Snij een stukje af als je nog niet zeker bent.
  • En je weet het he? Messen en snijplanken met rauwe kip was je meteen af. Goed zo.

Volg me ook op twitter en facebook!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex.

Leave a Reply

