Provence deel 4 en recept aïoli

Het is vakantie! Ik werk rustig door aan allemaal projecten maar ga morgen wel lekker drie weken naar Frankrijk. Eerst drie dagen Parijs, dan twee weken Bourgogne en dan nog een klein weekje naar het zuiden: Avignon, Aix en Provence en Marseille. Extra leuk, want dan kan ik lekker Provençaals eten. Weet je nog dat ik mijn scriptie Frans over de Provençaalse keuken (1900-1939) schrijf? Ik heb weer een recept voor je, volgens mij erg populair. Iedereen denkt bij de knoflookdip altijd aan Spaanse alioli of Catalaanse allioli, maar ook de Zuid-Fransen eten het graag. Daar heet het aïoli (met de klemtoon op de laatste i). Zorg ervoor dat iedereen het op de avond eet. Er zit veel knoflook in.

Recept aïoli (flinke bak)

  • 1 witte boterham
  • 3 eetlepels melk
  • 4 tenen knoflook
  • 1 eidooier
  • 3 dl olijfolie
  • scheutje citroensap

Snij de korst van het brood en week het brood in de melk. Knijp de knoflook fijn in een knoflookpers (of hak ze tenen anders fijn) en doe met het brood en de dooier in een staafmixer. Mix en voeg langzaam de olijfolie toe. Als het mayonaise-achtig is, is hij goed. Misschien moet er meer olie bij, of juist nog wat water. Breng op smaak met zout, peper en citroensap.IMG_3585 Erbij (kies maar uit)

  • Komkommer in dunne repen
  • Wortel in dunne repen
  • Kleine tomaatjes
  • Radijsjes
  • Paprika in dunne repen
  • Brood
  • Garnalen
  • Gekookte eieren
  • Gekookte aardappelen
  • Gebakken courgette
  • … bedenk wat nog meer

Trouwens:

  • Zie voor mijn eerdere Provençaalse recepten hier, hier en hier.

Volg me ook op twitterfacebook en instagram!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!

Leave a Reply

