Vakantie, Parijs en recept croque madame

Opstaan, ontbijten, lezen in de zon, lunchen, wandelingetje maken, lezen in de zon, wijn drinken, koken, eten, Game of Thrones kijken. Zo ziet mijn vakantie er nu ongeveer uit; ik ben met vrienden in een huisje in Frankrijk en het gaat hier prima, maak je maar geen zorgen.
Maar voor dit stille dorp in de Bourgogne was ik drie dagen in Parijs. In mijn oude kamertje (weet je nog? ik studeerde er), in mijn oude buurtje, vlakbij de Sacré Coeur. Ik at er weer heeeel lekker. Zoals dit frambozentaartje als ontbijt. IMG_3763

Helaas zijn om de een of andere reden allemaal foto’s van mijn telefoon verdwenen, dus kan ik je niet de slakken, eend en steak tartare van mijn favoriete restaurant Chartier laten zien. Wel heb ik nog de foto van de laatste dag, toen we in een leuk brunchrestaurantje (Coquelicot in Montmartre) de beste croque madame ooit aten.

11800572_522519191232642_204010602540683316_n

Hier in de Bourgogne probeerde ik hem na te maken en hij lukte goed. Wat is een croque madame? Laten we eerst de croque monsieur nemen: dat is een soort tosti: brood met kaas en ham uit de oven of gebakken in boter in de pan. Vaak ligt er ook een laag bechamelsaus op, zodat hij als het goed is een stuk romiger (maar vaak kledderiger en kleffer) is dan onze Nederlandse tosti. De croque madame heeft nog een gebakken ei bovenop. Ik heb opgezocht waar de namen vandaan komen, maar dat is onbekend. Als er twee spiegeleieren lagen had ik het nog gesnapt…
In elk geval, het is een toplunch maar ook een perfect anti-kateronbijt. Reken erop dat je de uren na het eten geen honger meer hebt!

IMG_3833
Recept croque madame (2 personen)

  • 2 eetlepels boter
  • eetlepel bloem
  • half glas melk
  • twee handjes geraspte kaas (Gruyère of oude Nederlandse)
  • theelepel mosterd
  • 4 sneetjes wit brood
  • 2 plakken gekookte ham
  • 2 eieren
  • olijfolie, zout, peper

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Maak de bechamelsaus: smelt 1 eetlepel boter en de bloem in een steelpannetje. Klop met een vork of een garde. Voeg kloppend de melk toe en laat een paar minuten zachtjes koken. Haal van het vuur als het een dikke saus is en breng op smaak met mosterd, zout en peper.
Smeer de onderkant van twee sneetjes brood in met de rest van de boter en leg ze op een bakplaat met bakpapier (met de gesmeerde kant dus beneden). Verdeel de helft van de bechamel over de twee boterhammen. Leg de ham op het brood, verdeel een handje kaas erover en leg de andere twee sneetjes erop. Verdeel de rest van de bechamel en de kaas over het brood.
Zet zo’n 15 minuten in de oven.
Bak 5 minuten voor de croques klaar zijn twee spiegeleieren in wat olijfolie (of boter).
Haal de croques uit de oven en leg een gebakken ei op het brood.
IMG_3832
Trouwens:

  • Lekker met wat groene sla.
  • Je kan ook een simpele variant maken zonder bechamel. Neem dan iets meer kaas.

Volg me ook op twitterfacebook en instagram!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!

Leave a Reply

