Terug! En recept risotto met garnalen, courgette en erwtjes

Terwijl de scholen weer zijn begonnen, Sail vlak achter me aan de gang is en mijn collega-studenten nog van de vakantie genieten (of nog met hun scriptie bezig zijn) zit ik meteen na mijn vakantie ziekjes op de bank. Nou ja, Madmen en de herinnering aan de vakantie slepen me er wel doorheen. Ik denk bijvoorbeeld aan de risotto die ik twee weken geleden maakte. Nu eens niet met veel kaas, maar met visbouillon en garnalen. Wat courgette, erwtjes en saffraan maken hem af. De saffraan is leuk, maar niet verplicht, dus als je je geld liever aan iets anders uitgeeft moet je dat vooral doen.
Goed, komt-ie:

Recept risotto met garnalen, courgette en erwtjes (2 personen)

  • 1 ui
  • Eetlepel roomboter (olijfolie mag ook)
  • 1 courgette
  • 160 gram risottorijst (of iets meer als je hongerig bent)
  • Half glas witte wijn
  • Een visbouillonblokje
  • Twee handjes (diepvries)erwtjes
  • 1 bakje roze garnalen (vers of diepvries)
  • Klein plukje saffraan (optioneel)
  • Handje cherrytomaatjes
  • Handje verse munt (optioneel)

Snipper de ui en snij de courgette in halve (enigszins dikke) plakjes. Bak de ui zachtjes in een koekenpan en voeg als de ui zacht begint te worden de courgette toe. Kook ondertussen zo’n driekwart liter water. Doe na een paar minuten de rijst in de koekenpan. Schep een minuutje om en voeg het glas wijn toe en roer.
Meng het bouillonblokje met het kokende water in een bakje of pannetje en schenk wat in de koekenpan, tot de rijst net onder water staat. Roer met een houten spatel. Voeg de erwtjes en garnalen toe.
Blijf roeren en voeg bouillon toe als de rijst droog wordt. Na een minuut of 10-15 zou hij goed moeten zijn (proef!!). Heb je saffraan? Los dat dan op in een klein beetje bouillon en voeg het op het laatst toe. Halveer de cherrytomaatjes en roer ze door de risotto.
Serveer met wat munt.

IMG_4048 (1)Trouwens:

  • Oja, als je nou denkt: én courgette, én erwtjes, én garnalen, én tomaatjes en je moet zelf alle boodschappen doen, wie is die kokendestudent nou helemaal? Dan laat je gewoon wat ingrediënten weg, toch? Ik had toevallig alles nog in huis.
  • Risottofan? Zie hier een recept voor risotto met doperwtjes en champignons. En nu dus wel kaas.
  • Ik baseerde dit recept op een eerdere, met pasta.
  • In mijn enthousiasme voor een leuke eetfoto liet ik mijn telefoon vallen. Stel je het geschater aan de eettafel maar voor…..IMG_4053

Volg me ook op twitterfacebook en instagram!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!

Leave a Reply

