Recept Baskische kip

In juni was ik in Parijs. Uiteraaard ging ik naar Chartier en at ik slakken, eend en steak tartare, en at ik een frambozentaartje, veel kaas en een geweldige croque madame. Maar ik at ook een ontzettend lekkere, sappige kip in het Baskische restaurant Chez Gladines. Toen ik nog in Parijs studeerde gingen we vaak naar een van de Gladines (er zijn er meerdere), omdat het erg lekker, goedkoop én gezellig is. De kip was gegaard in een saus van ui, paprika en tomaat en je kreeg er rijst bij. Gister probeerde ik hem zelf, en hij lukte erg goed.photochar2

Recept Baskische kip (poulet basque) (2 personen)

  • 1 grote ui
  • 1 teen knoflook
  • 1 rode paprika
  • 2 kippendijen- of kippenpoten
  • Half glas witte wijn
  • Half blik tomaten
  • Olijfolie, zout, peper, tijm, suiker

Snij de ui en paprika in dunne halve ringen en de knoflook in dunne plakjes.
Zout de kip. Neem een hapjes- of diepe koekenpan en bak daar de kip een minuut of 5 in. Haal uit de pan en leg op een bord (of in de verpakking, je gaat het later toch weer verhitten). Bak de ui, knoflook en paprika in de pan, een minuut of 10.
Voeg de witte wijn en de tomaten toe; plet ze stuk.
Doe de kip terug in de pan, schenk er net zoveel water bij tot de kip onderstaat en breng op smaak met zout, (rode) peper, tijm en een snufje suiker.
Laat zo’n 15 minuten pruttelen.

photochar

Trouwens:

  • Lekker met rijst dus. Omdat ik met een Braziliaan at maakten we Braziliaanse rijst: snij een ui en twee tenen knoflook fijn en bak ze in wat olie in een pan. Voeg de rijst toe en roer. Voeg dan pas water toe en roer niet meer, tot de rijst gaar is.
  • Je kan ook wel kipfilet nemen, maar voeg hem dan later in de saus (slechts de laatste paar minuten), anders wordt hij droog.

Volg me ook op twitterfacebook en instagram!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!

One thought on “Recept Baskische kip

  1. Zoiets at ik in Frankrijk bijeen restaurant ouvrier, heerlijk. Als je makkelijk wil is een blik ratatouille (in Frankrijk gekocht) een goede oplossing. Toevallig bij de Lidl deze week, ga er ook weer 2 halen.

Leave a Reply

