Recensie Skinny Six van Chickslovefood en recept Siciliaanse paprika’s

Chickslovefood-Skinny-Six-kookboek-GROOT-738-738x1042Dat is nog eens leuk thuiskomen: het nieuwe boek van Chickslovefood op de deurmat vinden. Ik vind blog van Nina en Elise erg leuk, met lekkere, makkelijke en originele recepten. Dit boek is het tweede dat uitkomt en heeft alleen “skinny” recepten, met maar zes ingrediënten.
Het boek bevat ontbijtjes (zoete aardappelmuffin, appeltaartpap), lunch (de broccoliburger met portobello’s als broodjes klinkt erg lekker), avondeten (een lekkerbek met havermout als omhulsel, bijvoorbeeld), tussendoortjes, snacks voor bij de borrel en zoetigheden. Alles skinny. Alle recepten klinken erg lekker en de foto’s zien er top uit. Toch knaagt het soms bij me als ik over al het “geskin” hoor. Behalve dat het woord zelf me nogal tegenstaat ben ik het ook niet met alle inhoud eens. Alles wordt skinny zodra er speltmeel in plaats van tarwemeel ingaat, terwijl daar het laatste woord nog helemaal niet over gezegd is (lees deze blog of dit artikel maar eens). Ook heb ik niet zo’n angst voor vet: boter, kaas, vetter vlees dan ‘magere runderlap’ is zo nu en dan toch helemaal niet verkeerd. En honing is niet zo veel beter dan witte suiker (lees dit maar eens). Gelukkig zijn al dit soort dingen totaal geen big-deal in het boek, de nadruk ligt op lekker eten en Nina en Elise proberen je totaal niet over te halen geen tarwe te eten, het komt simpelweg niet voor.
Bovendien is dit nu eenmaal het skinnyboek, en zelf “sinnen” de meiden heus ook wel eens, schrijven ze. Het stelt gerust, al vind ik sinnen dan weer een beetje een naar woord. Laten we genieten als we lekker vet eten!
Gelukkig laten de Chicks zien dat skinny eten op hun manier alleen maar erg lekker is: veel groente en niet al te standaard recepten. Zo wil ik graag de boekweitraps met gegrilde groente en tahin saus proberen, en de Aziatische boerenkoolsalade met kokos.

Gister probeerde ik de haverpizza (pizza met een bodem van havermout, gedroogde tomaatjes en ei). Je hebt er een keukenmachine voor nodig, en ik dacht dat wel even in het bakje van de staafmixer te doen. Nou eh, nee dus. Werkte totaal niet. Ik flanste de rest van de ingrediënten (courgette, gedroogde tomaatjes, tomatensaus, hüttekäse) in elkaar tot saus bij (sorry, gewone tarwe-)pasta. Ook lekker. Dat kan je vast zelf ook wel, dus hier een recept dat ik een tijdje geleden maakte. (Komt dus niet uit het Chickslovefood boek, maar van mijzelf). Het zijn gestoofde paprika’s met knoflook, amandelen en paneermeel. Lekker als bijgerecht van vis of vlees, of je maakt een boel en eet er wat rijst bij.

IMG_3992Siciliaanse paprika’s (2 personen)

  • 2 paprika’s (kies zelf de kleur)
  • 1 teen knoflook
  • handje blanke amandelen
  • 2 eetlepels paneermeel
  • paar blaadjes munt of basilicum
  • 4 eetlepels olijfolie, peper, zout

Snij de paprika’s in repen en de knoflook in plakjes. Hak de amandelen tot stukjes met een mes of in een keukenmachine.
Bak de paprika’s in de olie. Doe na 5 minuten de knoflook, amandelen en het paneermeel erbij. Roer, zet de deksel op de pan en laat 10 minuten zachtjes bakken, roer af en toe. Breng op smaak met de munt of basilicum, zout en peper.

IMG_3987 (1)

Volg me ook op twitterfacebook en instagram!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!
Ik geef nu ook tours over de culinaire geschiedenis van Amsterdam! Klink hier.

Leave a Reply

