NAPELS deel 2: Da Nennella en recept gele paprika en aardappel

Ach ach. Vorig weekend liep ik nog in Napels. En at ik er, dat vooral. Het culinaire hoogtepunt van de vakantie was het diner bij het chaotische, propvolle, chaotische en lekkere Da Nennella.IMAG0124
Ik ga eerst door waar ik was gestopt, namelijk na de eerste lunch (pizza bij Da Michele) in Napels. We liepen naar de haven, zagen een fantastisch blauwe zee en twee kastelen (castel nuovo en castel dell’ovo). Na een ijsje op het grote plein (piazza plebiscito) gingen we met de kabelbaan omhoog. Deze funiculare is een van de oudste ter wereld, en ik verheugde me al weken om hem te nemen en een prachtig uitzicht over de stad en de zee te hebben.
Dat werd een domper, want de kabelbaan is ondergronds! Het uitzicht met de aperol spritz achteraf maakte echter een boel goed. IMAG0106

En dan het beste van de dag: Da Nennella. Via tripadviser was ik er toevallig opgekomen, en we besloten eens te kijken of het er leuk uitzag. Midden in de Spaanse wijk (kleine straatjes, hangende was, scheurende vespa’s) vind je een ongelofelijk chaotisch, charmant en lekker restaurant. Toen we aankwamen werd mijn naam (voor het gemak Carlotta) opgeschreven en werd verteld dat we een half uurtje moesten wachten. Geen enkel probleem, want naast het restaurant zit een klein lokaaltje waar je spritz voor 1 euro kan krijgen. IMAG0117
Toen hoorden we mijn naam, die door vier verschillende obers geroepen werd, die ons steeds naar andere tafels stuurden. Op tafel lag een papiertje met een lijst primi, secondi en contorni. We sloegen de antipasti maar over en begonnen met pasta met garnalen en guanciale (wangspek) en pasta met tomaat en basilicum. Binnen een minuut stond het op tafel en hoewel het er wat karig uitzag (wel één garnaal op het bord) was dat het totaal niet. De pasta had ontzettend veel garnalensmaak, op een goede manier. IMAG0127IMAG0129Inmiddels was een fles witte wijn gearriveerd en begonnen we de sfeer van het restaurant over te nemen. Iedereen – obers, gasten – communiceerde door middel van een zeer luide stem ofwel geschreeuw. Er werden veel handgebaren gebruikt en bij elke vraag die de ober kwam stellen (nog een secondo?) noemde hij me weer bij mijn naam (Carlotta dan). En als secondo? We namen bistecca (biefstuk) en zwaardvis op de gril. Beide erg lekker. En als bijgerecht paprika en aardappel. Bizar lekker en simpel.IMAG0135
IMAG0136_BURST002Ondertussen was er een man met gitaar binnengekomen, die Napolitaanse liederen zong. De obers zongen gearmd mee, inclusief de Italiaanse gasten. Op het hoogtepunt van O sole mio maande onze ober iedereen tot stilte en verklaarde dat zijn vriend ging zingen. In plaats van de laatste uithaal van het lied (wat iedereen verwachtte) begon de man een totaal ander, rustig liedje te zingen. Het droeg bij aan de algehele hilariteit van de avond.
Toen gevraagd werd of we nog wat ‘frutta’ wilden paste dat echt niet meer in onze buiken, maar bij de luidruchtige groep Italianen achter ons wel. Een wc-pot vol bananen werd op tafel geplaatst. Wat? Een wc-pot ja. Ik weet ook niet helemaal waarom, maar op het moment zelf was het ontzettend grappig.IMAG0139
Je betaalt bij Nennella 12 euro, of je nou pasta en water neemt of vier gangen met veel wijn. Fooien leg je na afloop in een speciaal mandje, waarna het hele personeel je toejuicht.
Gisteren probeerde ik de paprika’s te maken. Het werd niet zo lekker als zaterdag, maar dat had toen ook wel de sfeer mee. Ik nam alleen gele paprika’s, maar met drie kleuren is toch wel leuker, al is het alleen de kleur.

Recept gele paprika’s met aardappel

  • 3 paprika’s (rood, groen en geel)
  • 3 aardappels (middelgroot, anders 4 kleine of 2 grote)
  • 1 teen knoflook
  • Olijfolie, zout, peper

Snij de paprika’s in repen en de (geschilde) aardappels in soortgelijke stukken. Verhit twee eetlepels olie in een ruime koeken- of hapjespan en bak de paprika en aardappel op middelhoog vuur. Pel de teen knoflook, geef hem een klap en doe in de pan. Schep een paar minuten om en zet het vuur dan laag. Laat minstens twintig minuten zachtjes bakken onder een deksel, schep regelmatig om.
De boel moet smeuïg worden, de aardappel bijna uit elkaar vallen. Misschien heb je wel dertig tot veertig minuten nodig. IMG_5057

Volg me ook op twitterfacebook en instagram!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!
Ik geef nu ook tours over de culinaire geschiedenis van Amsterdam! Klink hier.

Leave a Reply

