De vrolijke tafel: het nieuwe boek van Koken met Karin en recept dal-curry

“Al sinds mijn studententijd geef ik graag etentjes. Alle meubels mijn zolderkamertje uit zodat er één lange tafel in paste. (…) En dat alles in een keukentje van nog geen vierkante meter waar de stoppen doorsloegen als mijn mini-oventje aanstond en de koelkast aansprong.” (Karin Luiten, De vrolijke tafel)9200000045904609
Kijk, dat klinkt mij als muziek in de oren. Inmiddels is Karin Luiten een stuk verder dan de onhandige studentendiners. Ze is nummer 1 etentjes geven, en dat laat ze zien in haar nieuwe boek: De vrolijke tafel. Afgelopen zaterdag was ik bij de boekpresentatie en tot mijn grote vreugde mocht ik een exemplaar meenemen. IMG_5073In veertien thematische hoofdstukken geeft Karin recepten voor de perfecte etentjes, van een vrijmibo tot een Indonesische avond en van een picknick tot een oranje avondje. Het boek is anders dan eerdere Koken-met-Karinboeken. Het is groter, dikker, staat vol prachtige foto’s van gerechten, Karin en groepen mensen die gezellig mee komen eten.
En de recepten zelf? Die wil je stuk voor stuk meteen gaan maken. Gele bietjessalade met hazelnoten, banaanpavlovaatjes met zoute karamel, rodekooltaartjes met druiven en roquefort, spekkoek en nog veel meer!
Alle gerechten staan opgesteld voor vier personen, dus je kan ook gewoon uit het boek koken als je géén etentje voor veel mensen geeft. (Op de foto boven: Karin wordt geïnterviewd door Janny van der Heijden)

De dag na de boekpresentatie hadden we een feestelijk etentje in mijn studentenhuis, omdat een goede vriend die een master in het buitenland doet even in Amsterdam was. Ik besloot het hoofdstuk Curry night van Karin uit te voeren, met alleen de vegetarische gerechten: dal-curry (linzen), pompoencurry met geroosterde bloemkool, raïta, kardemonrijst met boter en mangosalade met kruidensiroop. Ik wilde nog de naan en korianderdip maken, maar ik begon veel te laat met koken dus dat skipte ik maar even.

Het was allemaal erg lekker, en ik probeerde tijdens het eten net zulke blije eetfoto’s te maken als er in Karins boek staan. Volgens mij is dat best gelukt.IMG_5082IMG_5086
Enige nadeeltje was dat in het recept voor de pompoencurry staat dat je de ui en knoflook moet fijnhakken en bakken en ondertussen de pompoen ontpit, schilt en in stukjes snijdt. Ik weet niet of ik een slome snijder ben, maar heb toch altijd wel een tijd nodig om een pompoen te slachten. Maar goed, ik had het recept van tevoren helemaal gelezen (altijd doen dus!) en er was niets aan de hand.IMG_5090

Hier Karins recept voor dal-curry. Uit luiheid neem ik vaak linzen uit blik, maar dat is eigenlijk zonde. Je hebt namelijk nog veel soorten dan de bruine die je in het blik vindt. Voor dit recept gebruik je rode (split)linzen, die bij het koken uit elkaar vallen. Daardoor krijg je een hele andere substantie. Oh, en de kerrieblaadjes kan je best weg laten, als je geen tijd hebt om naar de toko te gaan.

Recept dal-curry (4 personen)

  • Dal-curry-medium -® Harold Pereira [De vrolijke tafel] (Medium)200 gram rode (split)linzen
  • 200 ml kokosmelk
  • 400 ml water
  • 3 rijpe tomaten
  • 1 grote ui
  • 1 groene peper (ik nam een rode)
  • 1 knoflookteen
  • 1 volle theelepel kurkuma
  • 2 theelepel Madras kerriepoeder (deze is echt lekker)
  • 2 eetlepels olie
  • zout
  • 12-15 kerrieblaadjes (toko)

Was de linzen en doe met kokosmelk, water en kurkuma in een pan. Breng aan de kook en laat vervolgens op laag vuur zonder deksel en onder af en toe roeren gaar sudderen en uit elkaar vallen. Na zo’n 10-20 minuten zijn ze klaar (die van de natuurwinkel duren langer dan die van de Turkse winkel, volgens Karin).
Snipper ondertussen de ui, en hak de peper en knoflook fijn. Snij de tomaten in stukjes. Fruit de ui in een koekenpan in olie, voeg na een paar minuten de peper en knoflook toe. Ga door tot het begint te kleuren en voeg dan de tomaten en het kerriepoeder toe. Bak 1-2 minuten mee en doe bij de linzen. Breng op smaak met zout.

Trouwens:

  • Mooie foto van de dal, nietwaar? Klopt, hij is ook niet van mij, maar komt uit Karins boek en is gemaakt door Harold Pereira.
  • Meer Indiaas? Zie hier mijn recept voor biryani. En hier voor linzencurry met courgette.
  • Meer Karin? Zie hier mijn recensie voor haar vorige boek: Bakken met Karin.

Volg me ook op twitterfacebook en instagram!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!
Ik geef nu ook tours over de culinaire geschiedenis van Amsterdam! Klink hier.

One thought on “De vrolijke tafel: het nieuwe boek van Koken met Karin en recept dal-curry

  1. Hallo Charlotte,
    Maak je geen zorgen wat betreft slome snijder. Er is heel wat kracht nodig om zo’n
    pompoen meester te worden. Dus eerst de pompoen en dan de ui.
    Groeten Antoinette

Leave a Reply

