Perfect herfsteten deel II: recept pasta e ceci (kikkererwten)

224449Wieper je hand onder je gezicht (het maakt me niet uit), breng met je vinger de huid net onder je oog naar beneden (niet te vertrouwen), strek je arm uit en leg je andere arm er gebogen op (rot een eind op): allemaal gebaren die de Napolitaanse Giovanni me leerde. Er zijn er nog veel meer, maar het is nogal lastig ze in tekst te beschrijven. Het plaatje rechts doet het beter, trouwens.
Elke week spreek ik af met de Italiaan, om mijn Italiaans te verbeteren hem Nederlands te leren. Laatst vertelde Giovanni dat hij pasta e ceci ging eten en dat leek me nou een perfect idee voor een koude herfstdag. Pasta met kikkererwten vult als een malle én is ontzettend lekker. Giovanni’s versie is simpel: gebakken ui, witte wijn en kikkererwten; ik breidde het uit met soffritto (gebakken ui, wortel en selderij) en een hint van tomaat.
Ik geef het recept niet – zoals normaal – voor twee personen, maar voor vier. Dat is makkelijker met de hoeveelheden en dit is een perfecte saus om te bewaren in de koelkast of vriezer, mocht je alsnog maar met één of twee zijn.IMG_5189

Recept pasta met kikkererwten (4 personen)

  • 1 ui
  • 1 kleine wortel (of een halve grote)
  • 1 stengel bleekselderij
  • 1 teen knoflook
  • 2 eetlepels gesneden spekjes (laat weg voor vega)
  • half glas witte wijn
  • paar takjes (verse) rozemarijn
  • 2 eetlepels tomatenpuree
  • 1 blik kikkererwten (400 gram)
  • 350 gram pasta
  • zout, olijfolie

Zet een pan water op.
Bak de ui, wortel en selderij klein en bak zachtjes, met de gepelde teen knoflook in olijfolie in een hapjespan. Voeg na een minuut of 10 de wijn toe en laat even sudderen. Hak de rozemarijn fijn en voeg toe; samen met de tomatenpuree.
Vis de teen knoflook uit de saus. Laat het blik kikkererwten uitlekken en doe bij de saus. Voeg een glas water toe en laat de saus 10 minuten pruttelen.
Kook ondertussen de pasta.
Pureer met een staafmixer ongeveer een helft van de saus.
Giet de pasta af en bewaar wat kookwater. Doe bij de saus en meng. Voeg kookwater toe als het geheel te droog wordt.
Serveer met een sliertje (lekkere) olijfolie.

Trouwens:

  • Giovanni gebruikt het liefst gemengde pasta (dus verschillende soorten). Ik wilde zelf eigenlijk korte nemen (korte, dikke buizen lijken me het lekkerst, deze of deze).
  • Kijk wat je in huis hebt; je kan de tomatenpuree ook vervangen door een beetje passata, tomaat in blik of verse tomaat.
  • Goede oppepper: een snufje rode peper.
  • Nog even twee foto’s uit Napels: eten op straat!

IMAG0148

IMAG0166

 

Volg me ook op twitterfacebook en instagram!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!
Ik geef nu ook tours over de culinaire geschiedenis van Amsterdam! Klink hier.

Leave a Reply

