Thanksgiving, kalkoen en recept spruitjes en zoete aardappel met salie

Een pre-tasting turkey to go party. Daar was ik voor uitgenodigd. Ik dacht dat iedereen een stukje kalkoen zou krijgen en bereidde me al voor op een afterhap bij de febo. Toen zag ik dat het in het Marriott Hotel was. Vervolgens bleken we maar met negen man (nou ja, vooral vrouw) te zijn en een uitgebreid diner te krijgen in het restaurant Midtown Grill: kalkoen natuurlijk, stuffing van varkensvlees en salie, gegrilde groenten, spruitjes, zoete aardappelpuree, cranberry compote en jus. IMG_5256
Het idee van de turkey to go is dat je een kalkoen koopt, gaar en al, inclusief alle bijgerechten. Leuk idee, maar voor studenten wel wat prijzig (ja, goedkoper dan een restaurant van die klasse. Maar je moet alsnog zelf afwassen).

Ik dacht na over Thanksgiving en de enige keer dat ik het heb gevierd, twee jaar geleden. Potverdorie, daar heb ik niet eens over geblogd!! Tijdens mijn Erasmustijd in Parijs wilde de Amerikaanse Danny erg graag Thanksgiving vieren. Het werd een enorm vreetfestijn omdat iedereen iets uit eigen land had gekookt en Danny kalkoen met alle bijgerechten had gemaakt én omdat iedereen enorme porties had gekookt. Na afloop kon ik nauwelijks lopen, zo vol zat ik (ik wilde namelijk alles proeven). Volgens Danny is dát het Thanksgivinggevoel. Juist.

In de V.S. is Thanksgiving de vierde donderdag van november, aanstaande dus. Vier het door je kalkoen bij het Marriott te bestellen, al je vrienden uit te nodigen en ze wat mee te laten nemen, of hou het simpel met deze spruitjes en salie. Lekker bij een stukje kalkoen of kip. Of alleen wat rijst met pijnpoompitten of amandelen.

Recept spruitjes met zoete aardappel en salie (2 personen)

  • 250 gram spruitjes
  • 1 zoete aardappel
  • 2 rode uien
  • 1 teen knoflook
  • 4 blaadjes salie
  • olijfolie, zout

Verwarm de oven op 200 graden. Maak de spruitjes schoon (haal het en als hij erg stug is het buitenste blaadje weg) en halveer ze. Schil de aardappel en snijd in blokjes. Snijd de uien in flinke snippers. Leg alles in een ovenschaal en meng met knoflook uit de knijper (of fijngehakt), salie in stukjes gescheurd, olie en zout. Zet een half uur in de oven.

Volg me ook op twitterfacebook en instagram!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!
Ik geef nu ook tours over de culinaire geschiedenis van Amsterdam! Klink hier.

Leave a Reply

