Recept bakkeljauw op z’n Portugees

12312099_10156269984780585_832004937_n (1)De Portugees/Braziliaanse Natasha wilde laatst als zondagsmaal bacalhau a gomes de sa maken en besloot daarom wat mensen uit te nodigen, omdat het te veel en te zwaar is voor twee personen. Ik was een van de gelukkigen en at graag mee van het Portugese kerstgerecht met bakkeljauw (gezouten witvis, vaak kabeljauw), aardappel, ui, olijven, ei en veel olijfolie.

Volgens wikipedia komt de naam van het gerecht van een heer uit Porto genaamd Gomes de Sa. Zijn familie was rijk geworden in de handel in kabeljauw maar het familiefortuin raakte in de 19e op en daarom ging de zoon in een restaurant, waar hij dit gerecht creëerde. De rest van de informatie die ik vond was in het Portugees (dat ik heel langzaam aan het leren ben), dus ik weet niet zeker of het waar is. In elk geval is het wel een goed recept, dus vroeg ik aan Natasha of ik het op mijn blog mag plaatsen. En dat mocht.

Bakkeljauw koop je bij de toko en sommige AH‘s. Opgelet: je moet hem een dag van tevoren laten weken!
Ik besloot te testen of je dit ook met gewone (niet-gezouten) kabeljauw kan maken, vooral als je geen bakkeljauw kunt vinden of geen tijd hebt hem te weken. Werkte ook!
IMG_5343

Recept bacalhau a gomes de sa (4 personen)

  • 450 gram bakkeljauw
  • 1 ui
  • 1 teen knoflook
  • 6-10 aardappels
  • 4 eieren
  • handje zwarte olijven
  • handje peterselie
  • olijfolie, zout, peper

Neem je bakkeljauw? Laat die dan minimaal 24 uur van tevoren weken en ververs het water zo’n vier keer.
Verwarm je oven voor op 180 graden.
Schil de aardappels en kook ze gaar in water met zout.
Scheur de vis (bakkeljauw of kabeljauw) in stukjes; verwijder graatjes en vel bij de bakkeljauw. Kook de vis een paar minuten in water met zout en laat uitlekken.
Snij de uien in ringen en hak de knoflook fijn. Bak zachtjes in olijfolie tot het goudbruin is en breng op smaak met zout en peper.
Giet de aardappels af en snijd in plakken.
Vet een ovenschaal in met olijfolie. Maak lagen: eerst een laag aardappels, dan de helft van de vis, vervolgens het uienmengsel, opnieuw vis en als laatst weer een laag aardappels. Giet nog wat olijfolie over de bovenkant van de schaal.
Zet een halfuur in de oven.
Kook ondertussen de eieren hard en snijd ze in plakjes.
Hak de peterselie fijn.
Verdeel de olijven, plakjes eieren en peterselie over de ovenschaal.
Lekker met wat verse citroen en rijst.

IMG_5644

Trouwens:

  • Rijst met ui en knoflook is hier erg lekker bij. Snij een ui en twee tenen knoflook fijn en bak ze in wat olie in een pan. Voeg de rijst toe en roer. Voeg dan pas water toe en roer niet meer, tot de rijst gaar is.

Volg me ook op twitterfacebook en instagram!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!
Ik geef nu ook tours over de culinaire geschiedenis van Amsterdam! Klik hier.

 

 

 

 

Leave a Reply

