Londen: Nopi, Ramen, Ontbijt + recept scones

Vorig weekend was ik in Londen en dat was Heel Leuk. Nu ga ik jullie lekker jaloers maken met eetkiekjes (of blij, als je binnenkort naar Londen gaat want dan kan je het ook allemaal gaan proeven). O ja en ik geef een recept voor scones. Kan je thuis ook mooi in Engelse sferen komen

Ik was al vier keer in Londen geweest (afgelopen zomer nog een dag) dus ik kende inmiddels de standaard culinaire hoogtepunten wel: Engels ontbijt, Indiase curry en fish and chips. Nu wilde ik eens wat anders en mijn Braziliaanse reisgenoot Mario gelukkig ook. Hij kende Ottolenghi niet maar wilde wel mee naar NOPI, het beste restaurant van de Israelisch-Britse chef. We gingen voor het ontbijt, want dat is nog betaalbaar. Midden in Soho zit de hippe tent, die mooi en licht is en waar iedereen vreselijk aardig is. Ik had van tevoren het menu al bestudeerd en besloten dat ik natuurlijk de shakshouka moest proberen. Er kwam gerookte labne (dikke yoghurt) bij en knapperige focaccia. We namen ook zwarte rijst met kokosmelk, mango en banaan. Beide errug lekker en het is hartstikke fancy om zo te ontbijten. Dikke aanrader dus! De wc trouwens ook, want de muren daarvan bestaan uit allemaal stukjes spiegel. Ik maakte er een selfie.

De weg vervolgde naar ticketboxen in West End (de musical Mathilda bleek het meest betaalbaar) en Portobello Road maar op beide plekken at ik niets dus deze etappe slaan we over. ‘s Avonds dronken we cider in een pub met vrienden van de reisgenoot (cider is echt lekker, stiekem) en gingen we naar Mathilda. Na afloop gingen we gezamenlijk naar een vreselijk hippe plek in een hal in Soho waar we Japanse ramen aten. Dat had ik nog nooit gegeten, al zijn er in Amsterdam wel al twee ramenbars, zag ik net op google. Dit artikel legt fijn uit wat ramen precies is, mocht je meer weten. Het komt erop neer dat het een soep is met noodles en nog meer dingen (vlees/ei/groenten). Ik nam er een met curry, waardoor de kleur wat troebeler is dan gewoonlijk. IMG_5940

De volgende ochtend wilden we ontbijten bij the Breakfast Club, want iedereen had het erover. Het is me niet helemaal duidelijk of de Amsterdamse Breakfast Club in West van dezelfde keten is. Enfin, het maakt niet uit want ik ben nog nooit in de Amsterdamse geweest en uiteindelijk ook niet in de Londense versie, want er stond een enorme rij. We gingen op zoek naar een andere plek waar ze English Breakfast hadden maar bleken in een ontbijt-loze zone te zijn. Een beetje grumpy en hongerig namen we de metro naar Soho en kwamen uit bij Bill’s naast het theater waar de Lion King elke dag wordt gespeeld. Het bleek een goede oplossing, want Bill’s is heel leuk! Je hebt er van alles lekkers, ook voor lunch en diner. We namen een Full English Breakfast en een Full Veggie Breakfast en beide waren goed, maar de vegetarische eigenlijk het bijzonderst, met hummus, guacamole, gepocheerde eieren en een aardappeltaartje.

Later spraken we een mede-FoodHistorystudent en bezochten we de Courtauld Gallery (met veel impressionistische kunst). Daar deelden we een scone. Toen ik op de middelbare school zat maakte ik om de zoveel weken scones met vriendin Noor, voor ons speciale klasje Cambridge English. Laat ik daar nu het recept voor delen, dan ga ik in een volgende blog verder met de rest van mijn culinaire Londenverhalen. IMG_5951

 

Recept scones

  • 300 gr zelfrijzend bakmeel
  • 25 gr basterdsuiker
  • 1/2 zakje bakpoeder
  • 75 gr zachte boter
  • 125 ml melk
  • 1 ei

Verwarm je oven voor op 220 graden.
Meng het meel, de suiker, het bakpoeder en een snuf zout in een kom. Snij de boter in stukjes en meng 
met de melk en het ei. Voeg toe in de kom. Kneed het deeg en rol het uit tot een dikke plak. Neem uitsteekvormpjes of een glas en steek rondjes uit het deeg.
Leg uit elkaar op een bakplaat met bakpapier.
Bak 1
0 minuten in de oven.

Eet met clotted cream, al is dat in Nederland nauwelijks te krijgen. Neem in plaats daarvan mascarpone gemengd met slagroom.

Trouwens:

  • Toen ik dit oude middebareschoolrecept zocht kwam ik op een oud mailtje waar hij instond. Dit stond er ook: “Had je mijn bericht op hyves over zingen gelezen trouwens?” Leuk he.
  • Ik heb ook een recept voor shakshouka. Ik neem ook aardappel en maak hem wat soepiger dan Ottolenghi.

Volg me ook op twitterfacebook en instagram!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!
Ik geef nu ook tours over de culinaire geschiedenis van Amsterdam! Klik hier

 

 

Leave a Reply

