Londen deel 2 met polpo, Brick lane en recept courgettespaghetti

368454def284859cffe7fe1f611b4a43Heb je mijn vorige blog al gelezen over Londen? Dan mag je nu verder met deel 2. Zaterdagavond gingen we naar een van de oudste pubs in Londen voor meer cider en daarna aten we bij Polpo, een keten Italiaanse restaurants met hele mooie uithangborden met een inktvis en ‘Venetiaans eten’, al hadden ze vooral niet-Venetiaans eten, zoals arancini (risottoballetjes, uit Sicilië).

We namen de arancini, die wel lekker waren maar lang niet zo goddelijk als de arancini die ik op Sicilië kreeg. Verder kozen we linguine met krab en chili (romig en lekker), ragù van eend met olijven en gnocchi (meestal vind ik gnocchi wat papperig maar de eend maakte hem goed) en een salade van radicchio, bloedsinaasappel en walnoten (te zoet maar hij was wel heel mooi).

De volgende dag gingen we naar Brick Lane en dat is echt een vreselijke aanrader. Vooral op zondagochtend, schijnt. Het is een straat met graffiti, hele hippe winkels (koffiebar, vintage winkels) maar ook nogal shabby zaakjes en een grote markt waar allemaal oude stekkerdozen en dergelijke worden verkocht. IMG_5968We aten er als ontbijt een heel schattig frambozentaartje, in een tent van een Argentijnse vrouw die dacht dat ik Italiaans was (het kan erger. De dag ervoor dachten ze dat ik Amerikaans was). Het beste (afgezien van het leuke jurkje dat ik vond) was een grote foodhal die niet hip was. Iedereen stond te koken en had zelf op a4tjes getypt wat er te eten was (dit in tegenstelling tot die hele gestylde foodmarkten die je in Amsterdam hebt). Overal boden ze je een vorkje aan om te proeven, wat de situatie keuzetechniek afschuwelijk maakte. Er waren Chinese en Indiase tentjes, Israëlische, Marokkaanse en Maleisische en iets met kippopcorn. Uiteindelijk gingen we voor een Ethiopisch veganistisch maal, met allemaal verschillende sauzen en salades. Daarna was het rennen naar het vliegtuig en was het weekend alweer voorbij..

De dag erna begon ik op mijn stage bij delicious., wat erg leuk is maar ook wennen (ik bedoel vooral het vroege opstaan). Bij thuiskomst had ik nog wel energie om te koken en flanste deze courgettepasta in elkaar. Ik wilde er linzen of kikkererwten bij doen, maar de Albert Heyn to go op het station is echt zwaar *** en peulvruchtenloos en de plus bij mij in de buurt ook. Dus voeg ze vooral toe als je ze wel kan vinden (of beter bent in boodschappen doen en plannen). Omdat er dus geen peulvruchten (of vlees) inzat heb ik ook echte pasta meegekookt, anders vult het niet genoeg. Je kan de pasta dus ook vervangen voor linzen. IMG_6008

Recept courgettepasta met groentetjes (2 pers.)

  • 1 ui
  • 1 wortel
  • 1 stengel bleekselderij
  • 1 teen knoflook
  • 1 courgette
  • 1 blik tomaten (à 400 gram)
  • 1 tl tijm, 1 tl oregano, 1/2 tl chilipoeder
  • 200 gram spaghetti
  • 4 plakjes salami (fac.)
  • 1 lepel ricotta (had ik nog, je kan ook geitenkaas nemen)
  • handje parmezaan

Zet een pan water met zout op.
Hak de ui, wortel, bleekselderij en knoflook fijn en bak zachtjes in olijfolie onder een deksel.
Maak ondertussen spaghetti van courgette: gebruik zo’n machientje als je hebt en doe anders op mijn methode: snijd de courgette in de lengte door de helft en maak dan lange linten met een kaasschaaf. Snijd die plakken vervolgens weer in de lengte, in lange slierten zodat je spaghetti krijgt. Het handigst is om die plakken om stapeltjes te leggen, anders ben je lang bezig.
Voeg de tomaten toe bij de groente en plet ze met een lepel. Voeg ook wat zout en de kruiden bij de groente en laat zachtjes sudderen.
Kook de pasta in het water en voeg de laatste 2 minuten nog even de courgette toe.
Bak ondertussen de plakjes salami in een koekenpan (zonder extra vet) tot ze knapperig zijn.
Giet de pasta af en meng door de saus, samen met de ricotta.
Serveer met parmezaan en de salami.

IMG_6011

Volg me ook op twitterfacebook en instagram!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!
Ik geef nu ook tours over de culinaire geschiedenis van Amsterdam! Klik hier

 

 

 

Leave a Reply

