Culinair reisverslag: Aarhus, Denemarken!

Je zult wel denken: is ze weer op reis geweest? Nou ja, mijn weekend Aarhus was voor mijn weekend Londen, maar inderdaad: ik was veel op reis. Ik nam het er even van tussen het einde van mijn scripties en het begin van mijn stage. Ik was niet echt op culinaire ontdekkingstocht en heb ook veel niet-Deens gegeten, maar wil je toch een snufje van het Deense eetleven meekrijgen? Lees dan snel verder!

Aarhus? Aarhus? Ja, ik moet zeggen, het zei mij ook niet veel. Maar een van mijn beste vrienden, Jesse, is er vorige september gaan studeren, dus langzamerhand weet ik er steeds meer van. Aarhus is de tweede stad na Kopenhagen en wordt vooral bevolkt door studenten en werknemers van het grote zuivelbedrijf Arla. Het is een klein, lief stadje met veel gezellige cafés en restaurants. Alles is er wel vreselijk duur, behalve het eerste ontbijt, dat was namelijk een ontbijtbuffet van maar 2,50. Overal waar je kwam kreeg je Lurpakboter (Deense top van de top) en skyr, een dikke magere yoghurt die verbazingwekkend romig smaakt. Je kreeg er honing of kersenjam en muesli bij. Ook veel aanwezig: roggebrood. Ik kon het beter aan dan de Nederlandse, maar toch vond ik het gewone zuurdesembrood lekkerder.IMG_5826.jpg

IMG_5879

Even een paar niet-culinaire plaatjes voor tussendoor: twee grappige hobbelschapen in een etalage, het dak van het modern museum (regenboogpanorama waar je doorheen kan lopen) en een sneeuwpop die we konden maken want het was KOUD en SNEEUWIG.

Wat aten we? Verder niet heel Deens. Veganistische pasta met bonen bij een Italiaanse medestudent van Jesse, burrito’s met gepofte maïs en avocado bij een burritobar, hele lekkere falafel om 4 uur ‘s nachts en Vietnamese rijstloempia’s bij Jesse en zijn huisgenoot.

Overigens is het opvallend hoe weinig vegetarische keuze er is, vergeleken met Nederland. Verder lijkt Aarhus namelijk best op ons land, maar de Denen keken je vertwijfeld aan als je geen vlees bestelde.

Op de laatste ochtend maakte een aardige Deense dame in haar café een uitgebreide brunch, met worst, kaas, tuinboontjes, sla, roerei en kweepeergelei. IMG_5881

Oh, ik bedenkt dat ik toch een klein receptje heb! We lunchten ergens met brood en vier dips: guacamole, hummus, tapenade en een mengsel van feta en paprika. Dat was heel lekker. Niet speciaal Deens maar ach.

Recept paprika-fetadip

  • 1 klein uitje
  • halve teen knoflook
  • 1 paprika
  • 1 stuk feta
  • zout, peper, tijm

Hak de ui en knoflook klein. Snijd de paprika in kleine stukjes. Prak de feta met een vork en meng de ui, knof en paprika. Breng op smaak met zout, peper en tijm en wellicht een druppie water en olie om het wat smeuïger te maken.
Eet met knapperig (Turks) brood.

 

Volg me ook op twitterfacebook en instagram!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!
Ik geef nu ook tours over de culinaire geschiedenis van Amsterdam! Klik hier

Leave a Reply

