Reuze chique ontbijt: zwarte kleefrijst met kokos, mango en banaan

Rode rozen, zoetsappige films en zwijmelige liefdesliedjes? Of juist veel bier, actiefilms en hard tegen Valentijn zijn? Het kan allemaal, maar ik bracht mijn valentijnsweekend puur etend door. Op zondagochtend maakte ik een poepchique ontbijt dat ik drie weken geleden bij Ottolenghi’s Nopi at: zwarte kleefrijst met pandanbladeren, kokosmelk, mango en banaan. 

Je moet even op zoek naar de pandanbladeren en rijst, maar de Aziatische toko’s hebben het en het is echt de moeite waard. De rijst moet 30 min koken dus als je geen luie ochtend hebt kan je de rijst alvast de dag van tevoren maken. Oh, en je moet de rijst een nacht (of een dag, reken gewoon zo’n 8 uur) laten weken! Ik paste het recept uit het kookboek Nopi een beetje aan, door gewoon wat suiker door de rijst te roeren in plaats van een palmsuikersiroop te maken.
Overigens werkt dit natuurlijk ook hartstikke goed als toetje. Geef dan wel een kleinere portie. IMG_5930

Recept zwarte kleefrijst met mango en banaan (2 personen)

  • 150-170 gram zwarte kleefrijst (toko)IMG_6014
  • 3 pandanbladeren (toko)
  • 1-2 el suiker
  • flinke scheut kokosmelk
  • 1 rijpe mango
  • 1 rijpe banaan

Laat de rijst 8 uur weken in een pan met water.
Spoel de rijst af en zet hem op met 50 ml nieuw water, een klein snufje zout en de pandanbladeren. Kook al roerende 25-30 minuten, tot het water is opgenomen en het een soort pap is geworden. Voeg als het te droog is nog wat water toe.
Snijd ondertussen de mango in stukjes en de banaan in plakjes.
Doe de laatste paar minuten de suiker en kokosmelk bij de rijst en gooi de pandanbladeren weg. Proef of je het zoet genoeg vindt, maar bedenkt dat de mango en banaan straks ook zoet zijn.
Leg de rijst en het fruit op een bord en val aan.

IMG_6117Trouwens:

  • Veel foto’s van één gerecht hè? De eerste is de versie die ik in Londen kreeg, de tweede is de foto uit het kookboek en de laatste is het ontbijtje dat ik zelf maakte.
  • Ottolenghi geeft als alternatief voor de pandanbladeren een vanillestokje. Probeer toch een keer pandanbladeren te vinden, want dat is toch heel anders dan vanille. En je hele huis ruikt naar pandan/jasmijnrijst!
  • Ik ben natuurlijk weer te laat, maar heb best wat valentijnrecepten op mijn blog. Waarom zou je ze alleen de 14e maken? Doe eens mal en kook uitgebreid voor je geliefde, vrienden, moeder of hond (oh nee, geef die maar gewoon wat vlees). Deze valentijnvis met tahin-tomatensaus bijvoorbeeld. Of gestoofde venkel met vis, die mijn huisgenoot afgelopen valentijn voor zijn vriendin maakte.
  • Wat ik dat weekend nog meer at? Courgettepasta met pesto, biefstuk met gebakken aardappeltjes, roquefort en sauternes (zoete wijn, die echt briljant samengaat met de heftige kaas). Niet verkeerd, hè?

     

Volg me ook op twitterfacebook en instagram!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!
Ik geef nu ook tours over de culinaire geschiedenis van Amsterdam! Klik hier

 

Leave a Reply

