Weekend Toulouse en recept confit de canard

Oh jongens wat loop ik achter!! Ik was twee weken geleden een weekend in Toulouse en heb daar nog niet eens over geschreven. En in de afgelopen weken maakte ik thuis ook van alles lekkers. Tijd voor een inhaalslag dus. Om te beginnen: Toulouse! Daar eet men eend, eend en … juist.

IMG_6916Ik was zo’n vijf jaar geleden al eens een dagje in Toulouse geweest, maar wist er weinig meer van. Nu was ik er niet lang en de zon liet zich weinig zien, maar toch was het fijn. In de ‘roze stad’ (wegens de kleur van de huizen) zijn veel studenten, mooie musea en een fijne sfeer: er is genoeg te doen maar het is er een stuk kalmer en relaxter dan Parijs.
Goed, het eten. Op de menukaarten staat natuurlijk de beroemde cassoulet (witte bonen met veel varkensvlees) en eend. Confit de canard (gekonfijte eend) kende ik al. Magret de canard (eendenborst) kende ik ook – dacht ik. De eendenborst die ik ken lijkt echter weinig op die uit Toulouse. Het is haast biefstuk, maar dan vetter. Errug lekker. Maar na twee keer hoef je even heel lang geen magret meer.

Ik at gelukkig nog andere dingen dan de magret. Zo waren we de eerste avond in restaurant Chez Navarre waar je alles zelf mag pakken. Je zit aan lange tafels waar de voorgerechtjes al in schalen staan (linzensalade, gekookte eieren, paté, augurkjes, aardappelsalade, worteltjes). Dan kan je naar een tafel lopen waar elektrische plaatjes staan met soep, twee hoofdgerechten (in ons geval canard à l’orange en runderstoofpot) en aardappelpuree. Op een andere tafel staan kaas en toetjes (chocolademousse, crème caramel, peren in wijn). Ons reisgezelschap was erg blij, aangezien ze al een week in Toulouse waren en de enorme porties eend wat veel begonnen te worden en ze nu van alles slechts een beetje konden nemen. Ik vond het zelf ook een fijne manier van eten, want je kan alles proeven en zit niet bomvol.IMG_6917

Dan de tweede dag. Via een twittertip kwamen we bij allemaal restaurantjes boven de markthal Victor Hugo. Het zit er stampvol en we moesten een half uur wachten, maar dat kon aan een tafeltje met wijn. Hier at ik mijn eerste magret en de rest van de tafel ging aan de cassoulet. Het is er druk, er is lawaai, maar het is er vooral erg gezellig en lekker.

s’Avonds vierden we carnaval. Ik vroeg in het lunchrestaurant nog waarom dat twee weken ná Pasen werd gevierd, maar daar had de mevrouw geen antwoord op. Gezellig was het wel.

De volgende dag was de keuze in het lunchrestaurant magret de canard of confit de canard, en koos ik de tweede. Confit eet ik minstens twee keer per jaar, liefst als het koud is. Mijn huisgenoten zijn er inmiddels ook dol op en juichen mee als er weer een blik uit Frankrijk wordt meegenomen. Confit is hier trouwens ook steeds vaker te krijgen, zo zag ik laatst blikken bij Albert Heijn. Het is hier wel duurder, dus koop ze vooral als je in Frankrijk bent.
Hoe moet je ze klaarmaken? Dat ga ik je nu vertellen.IMG_7038

Confit de canard (gekonfijte eend) met aardappeltjes.

Op het blik staat hoeveel bouten erin zitten. Dus: met 2? Koop een klein blik. Met 4? Koop een blik met 4 bouten.
Snijd aardappelen (je hoeft ze niet te schillen als ze niet te oud zijn) in blokjes.
Maak het blik eend voorzichtig open en schraap het bovenste vet van het vlees, dan kan je de poten beter uit het blik krijgen. Leg de poten in een pan en verwarm zachtjes onder een deksel, tot het vet smelt. Heb je veel vet in de pan, schep er dan wat uit.
Neem wat van het vet en bak daar de aardappeltjes zachtjes in, onder een deksel. Dit duurt wat langer dan de eend, dus daar kan je op een gegeven moment het vuur onder uit doen.
Schep de aardappelen af en toe om tot ze gaar zijn (zo’n half uur). Voeg wat gehakte knoflook toe en bak nog zo’n 5 minuten zonder deksel. Breng op smaak met zout.
Doe het vuur onder de eend weer aan en bak nog even op de huid. Echt een knapperig velletje? Dan kan je hem beter een puur minuten onder een hete grill zetten.

Trouwens:

  • Hierboven zie je zomerse confit de canard. Word je hartstikke vrolijk van, getuige foto link.
  • Bewaar het eendenvet en gebruik om later nog meer goddelijke aardappeltjes in te bakken.
  • Het is echt heel erg lekker om hier iets fris bij te eten vind, ik. Groene sla met een zure en pittige vinaigrette werkt het best.

Volg me ook op twitterfacebook en instagram!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!
Ik geef nu ook tours over de culinaire geschiedenis van Amsterdam! Klik hier.

One thought on “Weekend Toulouse en recept confit de canard

  1. Heerlijk de Confit de Canard, ik heb nog een paar blikken in voorraad uit Frankrijk meegenomen.

    Ik doe de poten altijd gewoon in ovenschaal en dan half uurtje op 200gr, Voor ik de poten uit blik haal smelt ik het vet door op spaarplaatje op kleinste gas te zetten. Vet bewaar ik altijd want het is best veel en bak er ook andere dingen in.

Leave a Reply

