Tahinsaus: lekker bij alles! Zoals salade met gegrilde groenten en za’atar

Hai allemaal, ik heb een nieuwe verslaving! Het schijnt niet zo gevaarlijk te zijn, misschien zelfs gezond. Na een tijd zin te hebben gehad in tahinsaus, maar niks in huis te hebben, kocht ik vorig weekend een megapot van de sesampasta. Toen at ik drie dagen achter elkaar salade met tahinsaus. ZOOOO LEKKER. De ene keer nam ik broccoli, de andere bloemkool en een keer gooide ik er parelcouscous bij (deze). Oh, en de toevoeging van wat za’atar (wilde oregano met sesamzaadjes en soms ook wat tijm) werkt echt fantastisch.

Recept salade van gegrilde groenten met tahin en za’atar (hoofdgerecht 2 personon, bijgerecht 4 personen)

  • 1 bloemkool of 1 broccoli
  • 1 aubergine
  • 1 courgette
  • 5 el olijfolie
  • 4 el tahin
  • 1 kleine teen knoflook (of een halve grote)
  • 2 el citroensap
  • 2 handjes veldsla of rucola
  • 1 el za’atar (of neem oregano)
  • zout en peper

Verwarm een oven voor op 180 graden.
Verdeel de bloemkool of broccoli in roosjes, meng met zout en 2 el olijfolie en verdeel over een grote bakplaat. Bak zo’n half uur in de oven, tot de groente knapperig wordt.
Snijd de aubergine en courgette in dunne plakken (in de breedte). Meng met 2 el olijfolie en zout.
Verwarm een grillpan en grill de aubergine en courgette tot ze gaar en bijna knapperig zijn. Bewaar op een schaal.
Maak tahinsaus: meng de tahin met 2 el water. Waarschijnlijk heb je wel wat meer water nodig, maar kijk eerst hoe het gaat. Het moet een vloeibare saus worden. Breng op smaak met de knoflook uit een knijper, 1 el citroensap en zout.
Meng 1 el olijfolie, 1 el citroensap en wat zout door de sla en verdeel over een schaal of borden. Leg daar alle groenten op en verdeel de tahin erover. Strooi op het laatst wat za’atar over de salade.

Eet met lekker brood, grove couscous of bulgur. IMG_8128 (1)

Trouwens:

  • Geen oven? Geen paniek! Kook de bloemkool of broccoli dan even en bak hem knapperig op de grillpan!
  • Geen grillpan? Je kan de groenten ook gewoon in de koekenpan bakken.
  • Veilig je grillpan schoonmaken? Klik hier voor dé tip.

Volg me ook op twitterfacebook en instagram!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!
Ik geef nu ook tours over de culinaire geschiedenis van Amsterdam! Klik hier.

One thought on “Tahinsaus: lekker bij alles! Zoals salade met gegrilde groenten en za’atar

  1. Charlotte, ik maak graag zelf hummes en deze saus ga ik zeker eens maken.

    Mijn 2 potten Tahin staan al langere tijd in de kast door keukenverbouwing en zijn nu lastig te gerbuiken. Er zit zoveel olie bovenop en de sesampasta is beetje verdikt. Heb jij (of je vader) enig idee hoe ik dat het beste kan aanpakken, gewoon doorroeren gaat niet en staafmixer is te groot.

Leave a Reply

