Culinair RIO

Rio staat in de picture. Nu heb ik weinig met sport en zijn de Olympische Spelen voor de stad eigenlijk helemaal niet goed (speel maar eens deze game, over de situatie in Rio: http://coliformiagames.com/en), maar ik ben de laatste tijd wél into de Braziliaanse keuken. Dus heb ik hier al mijn recepten op een rij gezet, zodat je met of zonder Olympische Spelen in Riosferen kunt geraken.

  • Feijoada: zwarte bonen met varkensvlees. Vrij zwaar, dus wees gewaarschuwd in de zomer! Extra lekker met knapperige farofa (gebakken cassavemeel) en wat partjes sinaasappel.
  • Moqueca: garnalenstoofpot met palmolie en kokosmelk. Uit Bahia, het noordoosten van Brazilë. Vreselijk lekker, als je het mij vraagt. Ook hier doet farofa het goed, net als – zoals vrijwel altijd in het land – rijst.
    IMG_6123
  • Pão de queijo: soort broodjes van tapiocameel en kaas. Verslavend! Tapiocameel vind je overigens in de toko.
    IMG_5418
  • Stroganoff: klinkt niet Braziliaans, maar je vindt deze kip met romige saus overal in het land, schijnt. Weinig zullen dit niét lusten, geloof me.
    IMG_4951
    Zo. Kan je weer even voort? Dan zal ik snel ook de makkelijke recepten voor tapiocapannenkoekjes en brigadeiros (balletjes van dulce de leite en cacao met hagelslag) plaatsen.

Volg me ook op twitterfacebook en instagram!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!
Ik geef nu ook tours over de culinaire geschiedenis van Amsterdam! Klik hier.

Leave a Reply

