Culinair verslag Portugal 2: Porto

Mijn Lissabonverslag gelezen? Genoten? Lees dan snel door, want ik ga door met het beschrijven van mijn Portugese avonturen én met het geven van tips voor Porto!IMG_8392

Ik kwam dus uit Lissabon en vond dat er best een groot verschil tussen de twee steden is. Lissabon is groter, lichter door de kleur van de huizen en men is wat meer joie de vivre (drinken in parken, drukke cafés, slenteren). Porto is erg mooi, maar wat donkerder en deed er wat langer over om me zijn charme te laten zien.
Er heerst trouwens een symbolische strijd tussen Porto en Lissabon, zoals eigenlijk altijd tussen de grote twee steden in een land (Amsterdam-Rotterdam, Palermo-Catania, etc.). In Lissabon vertelde een taxichauffeur dat de mensen uit Porto maar praten, praten, praten, zonder iets te zeggen. Hij was wel één keer in Porto geweest, om vis te eten, want hij houdt erg van vis. Hij liep de hele stad door, maar zag geen vis die hem beviel en is dus zonder te eten weer naar huis gegaan.
Zoals altijd is de kern van de strijd voetbal, maar ook bier doet ertoe. In Lissabon drinkt met sagres, in Porto superbock. In Porto vindt men sagres vreselijk vies (vice versa weet ik niet, want vaak trekt de grootste stad zich wat minder aan van de strijd), terwijl ik weinig verschil kon proeven tussen de twee lichte biertjes.
Als laatste een typerend Portugees gezegde over de vier grote steden van het land: in Coimbra studeert men, in Braga bidt men, in Porto werkt men en in Lissabon geeft men uit.
Goed. Nu over naar het ETEN.

Francesinha
Je kan niet bloggen over Porto zonder de Francesinha te noemen. De Portoeanaars/Portoanen/Porto’s (hoe noem je een inwoner van Porto??) hebben blijkbaar ooit besloten dat dit het officiële gerecht van de stad is en je ziet het monsterlijke broodje dan ook overal. Monsterlijke broodje? Ja, zeg maar gerust dierentuin. Men neme een snee wit brood, belegt dat met gewone worst, pittige worst, stukjes biefstuk, ham en/of bacon en bedekt dit alles met een tweede snee brood. Daar gaat een laag kaas over en het geheel gaat in de oven. Dan gaat er een gebakken ei op en een flinke lading saus, met oa. bier, port, boter, kippenbouillon, tomaat, melk en chili.
Bang dat het allemaal wat weinig is? Geen zorgen, je krijgt er meestal nog een bord friet bij!
IMG_8678

 

Straatjes rond de kathedraal en kokende zussen
IMG_8681Langs de Douro is het vies toeristisch, als je het mij vraagt. Duik je echter de straatjes achter de boulevard in, dan ben je in één klap alle buitenlanders kwijt. Je loopt stijg omhoog door de steegjes, tot je bij de kathedraal bent, met een mooi uitzicht (en je die toeristen weer hebt). In de straatjes is niet bijster veel qua cafés of restaurants, maar toch vonden we een fantastische plek. Vlak achter de boulevard is een piepklein tentje waar twee vrouwen kleine hapjes koken. Het zijn zussen en de oude mevrouw aan het eerste tafeltje is hun moeder. We bestelden sardientjes in het zuur, salade van zwarte boontjes met ui, citroen en olijfolie en besloten dapper een tip op te volgen voor moela: kippennekjes. Dat schijnt heel lekker zacht vlees te zijn. De sardientjes en bonen waren vreselijk lekker, de kippennekjes waren inderdaad zacht en kwamen in een romige saus (met tomaat? paprika? het was onduidelijk), maar ik kon er niet echt van dooreten.
Het jammere van dit verhaal? Mijn camera was vol en dus nam ik foto’s met de telefoon van mijn vriendje. Hij verloor hem tijdens de gay pride en dus zijn alle foto’s weg. Huilen? Ja. Maar ook een excuus om weer terug te gaan!
Escondidinho do barredo, aan het eind van de Escadas do barredo (trappen), zoek de rode deur.

Broodje der broodjes
Wat doe je als je ergens een lange rij ziet? In Nederland zoek je meestal iets anders, maar in sommige landen is dat hét teken dat er iets goeds te halen is. Men heeft het er voorover om te wachten voor goed eten of drinken. Een typisch voorbeeld? Casa Guédes. In een klein zaakje werken twee oudere heren en een oudere dame zich suf. Er is een daghap, soep en wat hapjes, maar bij draait het eigenlijk maar om één ding: de broodjes (sandes). De keuze is simpel: vleeswaar (mwa, doe dat maar ergens anders), kaas (enorme stukken bijna-smeltende schapenkaas uit de bergen), varkensvlees (dat langzaam wordt gestoofd en per broodje van het been wordt gesneden) of kaas én varkensvlees. Het brood is even afgebakken en dus knapperig, het vlees zacht en warm en de kaas extra smeltend door de warmte van het vlees. Hemel op aarde!

Casa GuedesPraca Poveiros, Porto.

Lunch van 2,50 van de buurtmoeder
Het is dat jullie (lezers) niet met duizenden zijn en natuurlijk alleen maar uit aardige, nette en lieve mensen bestaan. Anders zou ik deze tip nooit geven. Via via kwam ik namelijk in de garage van Filó, die elke werkdag een lunch serveert voor 2,50. Achter een nietszeggende deur is een grote ruimte met bij elkaar geraapte tafels en stoelen en bonte schilderijen. Ik heb mijn Portugees sprekende (want Braziliaanse) vriend inmiddels ingeruild voor een ander reismaatje: mijn goede vriendin. Ik spreek een mini beetje Portugees, zij nul en Filó spreekt nul Engels. Gelukkig komt er meteen een jongen aangerend die ons helpt. Hij wijst naar een prachtige kast. ‘Daar pak je bestek en een beker, daar staat water en citroenlimonade. Je kan soepen pakken en voor het hoofdgerecht ga je naar Filó’. Van haar krijgen we vis, rijst en aardappel met tomaat. De andere gasten lijken stuk voor stuk studenten (met een sterke hipsterneiging). Later komt er een gitaar tevoorschijn. De hond van rent overal vrolijk tussendoor. Spotgoedkope, heerlijke lunch in een hippieplek! Ik heb geen foto’s gemaakt van de plek, want wilde niet té erg de toerist uithangen. Heb ik nu wel spijt van eigenlijk.

Praça de Alegria 90, Porto (zoek de garagedeur)

Markthal 1
In een beetje vervallen 19e-eeuwse hal is het nogal altijd markt. Negeer de paar toeristische winkeltjes met souvenirs en haal een pastel de nata bij het oude vrouwtje van de gebakjes, kijk naar de grote variëteit aan vis (heb je een keukentje in Porto? Koop dan eens een vis en maak hem zelf klaar), ga op de foto met veel knoflook en koop fantastisch rijpe vijgen of perziken. Er zijn ook restaurantjes die er goed uitzien, dus je kan ook rond lunchtijd gaan en vis gaan eten!

Mercado Bolhao, Rua Fernandes Tomas, Porto

Markthal 2
Iets buiten het centrum van Porto heb je nog een eethal, maar in plaats van winkeltjes zijn er restaurantjes. Iets als de Amsterdamse foodhallen dus, maar gelukkig lang niet zo hip, duur of druk. Op onze laatste avond (mijn verhaal is totaal niet chronologisch, maar inmiddels was ik met twee vriendinnen) kocht ik drie verschillende wijnen om te vergelijken en de verkoopster was zo lief om de wijnen plus kenmerken voor me op te schrijven. We haalden een plank met kazen om ook daarvan de verschillen te proeven. Ook de fantastische pimientos de padrón waren van de partij. Er was nog veel meer, dus ga er vooral eens heen.

Mercado Bom Suceso, Praca Bom Sucesso, 3, Porto

Use it map en chique taartjes
Vriendin Lara had iets nieuws: een use it map. Locals sturen tips op en daar wordt een kaart van gemaakt (je hebt het van een heleboel steden, kijk maar eens hier). Hierdoor kwamen we in Porto op allerlei leuke plekken, van cafés tot goede stranden en van een fantastische vintage winkel tot een taartjestent in art nouveau-stijl. Daar kwam ik ook nog eens mijn lieve Italiaanse vriendin Veronica tegen (weet je nog? Zij was mijn eerste gastchef ooit!), maar dat is een ander verhaal. Taartjes dus, lekker en je eet er in stijl (maar het is niet extra duur). Het zit tegenover de markthal trouwens, mocht je willen combineren.
Confeiteria do Bolhao, Rua Formosa 339, Porto

 

Volg me ook op twitterfacebook en instagram!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!
Ik geef nu ook tours over de culinaire geschiedenis van Amsterdam! Klik hier.

 

Leave a Reply

