Ik in de Babel! En recept salade gegrilde groenten en pasta pesto

IMG_9425Na twee jaar stopt Geestesvoedsel! Maand in, maand uit at ik bij studenten van de FGw en deze laatste keer was het de beurt aan mijzelf, in Noord. Ik nodigde hoofdredacteuren Anne en Aimée, oudgediende Pablo en aanhang uit, en dook de keuken in om mijn favoriete pasta te maken. De foto’s zijn gemaakt door Sietske Arnoldus. 

In de supermarkt besluit ik dat er ook een voorgerecht moet komen; ik sta nu eenmaal maar één keer zelf in Babel. Het wordt een salade van rucola met gegrilde courgette en groene asperges, tomaatjes uit de oven en wat hazelnoten. De hoofdredacteuren komen binnen en lichtelijk emotioneel door het besef dat dit ook hun laatste Babel wordt, trekken we de eerste fles wijn open. Pablo kijkt enthousiast als ik een schaal met tomaatjes uit de oven haal. ‘Eindelijk! Ik heb nog nooit bij jou gegeten, het werd tijd.’

Ik heb altijd veel gekookt, meer sinds ik mijn blog Dekokendestudent begon en nog meer nu ik stage loop bij kookblad delicious. Ik probeer meestal nieuwe dingen te maken maar ga uiteindelijk toch vaak voor pasta, dat zou ik echt elke dag kunnen eten. Mits met verschillende sauzen. Voor het hoofdgerecht kies ik vanavond een topper voor groepen studenten. Pasta met pesto (zelfgemaakt, uiteraard), sperziebonen en aardappelen, zoals ze in Genua ook doen. Iedereen vindt het lekker, het is vegetarisch en het vult goed. Italiaans is sowieso populair bij studenten, dat blijkt wel uit eerdere Geestesvoedsels. Ik at Vietnamees, Hollands, veganistisch, taarten en zelfs een kalfshart, maar pasta kwam het meest op tafel.IMG_9333

Zowel de salade als de pasta zijn in mum van tijd op, maar we blijven nog lang aan tafel met wijn. Volgend jaar hoop ik met veel buitenlandse studenten te koken, als ik mijn master Food History in Tours en Brussel doe. Of het daar net zo gezellig wordt als op deze avond in Noord is nog de vraag. IMG_9375

 

Recept salade met gegrilde groenten (voorgerecht voor 4, hoofdgerecht voor 2)

  • 100 gram cherrytomaatjes
  • 350 gram groene asperges
  • 1 courgette
  • 50 gram hazelnoten
  • 50 gram rucola
  • 1 citroen
  • goede olijfolie, zout
  • tijm, rozemarijn en/of oregano

Verwarm de oven voor op 160 graden. Halveer de tomaatjes en leg ze met de bolle kant naar beneden op een ovenschaal. Besprenkel met 2 el olijfolie, zout, peper en wat kruiden.
Zet de tomaatjes een half uur in de oven.
Kook water in een pan. Snijd de asperges in de lengte door de helft en kook ze 4 minuten in het water met zout. Giet af en bewaar.
Snijd de courgette in de lengte in dunne plakken (met een dunschiller of kaasschaaf). Doe ze in een schaal met 2 el olijfolie en zout.
Rooster de hazelnoten in een koekenpan en laat afkoelen. Hak met een mes en zet apart.
Verhit een grillpan. Kwast een beetje olijfolie op de pan en grill de asperges en courgette.
Verdeel de rucola over borden en maak aan met wat citroensap en zout. Verdeel de asperges, courgette en tomaatjes over de rucola en strooi de hazelnoten en nog wat olijfolie over de salade.

IMG_9364

Pasta pesto (4 personen)

  • 200 g aardappel
  • 200 g sperzieboontjes
  • 1 plant basilicum
  • 100 g Parmezaan/Pecorino
  • 50 g pijnboompitten
  • 1 teen knoflook
  • 200 à 300 ml goede olijfolie
  • 300 g pasta

Snijd de aardappels in blokjes en de sperzieboontjes in stukjes. Kook de aardappels 3 minuten in water met zout, voeg dan de sperziebonen toe en kook nog zo’n 7 minuten tot beide gaar zijn. Zet apart.
Zet een grote pan water met zout op voor de pasta. Rooster de pijnboompitten in een koekenpan tot ze beginnen te kleuren.
Maak ondertussen de pesto: doe de blaadjes en dunne steeltjes van de basilicum, de kaas in stukjes, de pijnboompitten, de knoflook en de olie in een maatbeker en maal met een staafmixer.
Kook de pasta al dente. Giet af en meng met de aardappel, sperziebonen en pesto. IMG_8083

IMG_9392

Volg me ook op twitterfacebook en instagram!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!
Ik geef nu ook tours over de culinaire geschiedenis van Amsterdam! Klik hier.

Leave a Reply

