Meer culinair TOURS!

Het is dat ik veel mensen in Nederland erg lief en leuk vind, anders zou ik hier blijven. De vakken zijn interessant, de medestudenten inspirerend en de stad nog steeds bruisend. Ik was bij de opening van de cité de la gastronomie, hield me gister de hele dag bezig met Braziliaanse feijoada koken en opeten (zie volgende blog) en liep vandaag door het middeleeuws feest dat in het centrum was. Daarnaast at ik weer meerdere malen een S.S.R.etje (Super Simpel Recept), met voornamelijke ingrediënten van de markt. Want naar de markt gaan is echt een van de leukste dingen om te doen in Frankrijk. Hier een samenvatting van afgelopen anderhalve week!

Vorig weekend was mijn eigen Braziliaan bij me op bezoek, dus heb ik het restaurantleven van Tours wat ontdekt. We aten een galette met ratatouille en ei, ontbeten met een frambozentaartje, lunchten met biefstuk en een megasalade, aten pasta met tomaat in mijn kamertje, ontbeten met een zondags Portugees maal (bacalhau met ei + aardappel en gestoofd geitenvlees) en aten goedkoop en lekker Indiaas.

img_9032

img_9041

 

Ik ben op het goede moment in Tours, want afgelopen vrijdag was de opening van het gastronomisch epicentrum van Tours: de cité de la gastronomie. In een 19e-eeuws gebouw komt de komende twee jaar van alles culinairs: evenementen en lezingen over eten en drinken; de bibliotheek van mijn instituut (Institut Européen d’Histoire des Cultures Alimentaires); lessen van de master alimentaire geschiedenis en kooklessen. Bij de opening werd eerst veel gebabbeld door het hoofd van de regio, het hoofd van de universiteit en nog wat belangrijke mensen en toen was het tijd voor drank en eten. Er waren vijf chefs die hapjes maakten als gevulde courgettebloemen met pompoen en toast met truffel (sorry, geen foto). Binnen stond een patissier met zijn juwelen en verder was er veel Vouvray (wijn uit de buurt). Al met al zeker Pal Mal !

 

Zo. Nu tijd voor die makkelijke recepten. Ik schrijf ze niet uit, maar geef meer suggesties voor als je ook een simpele keuken hebt of gewoon geen zin om uitgebreid te koken.

img_9022Salade met gekookte sperziebonen, gebakken gele courgette, gekookte aardappeltjes, gebakken oude stukjes brood en vinaigrette met dragonvinaigrette.

img_8999Burgul met tomatensaus, doorgebakken aubergine en courgette, basilicum en yoghurt. Ik had nog basilicum in huis, maar munt zou ook goed werken! O, en koriander en komijn zijn hier onmisbaar.

img_9016Dit is het recept van de Toscaanse Ornella, een vriendin van mijn ouders. Mijn vader zette het recept in de krant en beschreef de reactie van mijn moeder als volgt : “[ze] vrat Ornella’s pappa op als een (beleefde) hond zijn eten, glom, straalde, werd week en vroeg een tweede portie, waar ze vooraf had gesteld zich nooit, nooit meer te zullen laten volproppen door Italianen.” Ik had dezelfde reactie. Zie het recept hier.

 

img_9010Retegoed ontbijtje, dit. Of toetje. Stukjes meloen en perzik met yoghurt, hazelnoten en gehakte basilicum.

O, en die feijoada-party? Dat hoor je in de volgende blog!

Volg me ook op twitterfacebook en instagram!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!
Ik geef nu ook tours over de culinaire geschiedenis van Amsterdam! Klik hier.

 


Leave a comment