Recept nieuwe jaar: kikkererwtenstoof met knapperige boerenkool

Ik leef nog hoor! Ik kook ook nog flink. Maar bloggen, daar kwam het de laatste tijd niet zo van. Ik verhuisde van Tours terug naar Amsterdam, ging op vakantie naar de Elzas, ben nu druk aan het zoeken naar een huis in Brussel (ik begin over een maand aan mijn tweede semester Food History) en moet ondertussen ook flink doorwerken aan mijn scriptie. Maar inderdaad. Dat is allemaal heel leuk. Ondertussen at ik ook nog eens lekker. Zoals deze gestoofde paprika met kikkererwten, tahin en knapperige boerenkool. Voor mijn Braziliaan maakte ik er rijst bij, maar die kan je ook weglaten of vervangen door bulgur.
Oh, en nog een gelukkig 2017 allemaal!

img_0654

Kikkererwten-paprikastoof met tahin en knapperige boerenkool (2 pers)

  • 1 ui
  • 2 tenen knoflook
  • 1 rode paprika
  • 1 gedroogd pepertje (of wat chilipoeder)
  • 1 el komijn
  • 1 el koriander
  • 1 tak verse rozemarijn
  • 1 tomaat of 1 tl tomatenpuree
  • 200 g kikkererwten uit blik/pot (uitgelekt)
  • half glas wijn (of water)
  • 140-160 g rijst
  • 4 handjes fijngesneden boerenkool
  • 2 el tahin
  • halve el citroensap
  • olijfolie, zout

Snijd de ui in dunne repen en bak zachtjes in een braadpan of hapjespan in olijfolie. Snijd ondertussen de knoflook fijn en voeg hem toe. Snijd de paprika in dunne repen en voeg toe. Voeg de kruiden toe en laat tien minuten zachtjes bakken onder een deksel. Voeg de tomaat, kikkererwten en wijn toe en laat twintig minuten pruttelen onder een deksel, dan nog wat minuten zonder deksel.
Kook de rijst.
Bak ondertussen de boerenkool op hoog vuur in een wok in wat olijfolie, schep regelmatig om. Draai het vuur uit als de blaadjes beginnen te kleuren.
Maak de tahinsaus door de tahin, het citroensap en wat zout met zo’n 2 el water te mengen. Roer goed en voeg eventueel meer water toe, tot de saus goed vloeibaar is.
Leg alles mooi op een bord of laat iedereen het zelf aan tafel doen.

Trouwens:

  • Dit was nog extra lekker met de smoking hot sauce van Let’s Salsa (kan je die sauzen al? Echt eens proberen hoor!)img_0661

4 thoughts on “Recept nieuwe jaar: kikkererwtenstoof met knapperige boerenkool

Leave a comment