Perfecte studentenpot: recept shakshouka

Heb ik dit echt nog nooit geplaatst? Maar dit is een van mijn favoriete gerechten! Een Tunesische groentestoofpot met gepocheerde eieren die sinds Ottolenghi (voor die drie lezers die hem niet kennen: een kookboekenschrijver) plots door de wereld raast en op menukaarten en foodblogs terecht komt, maar die ik al eet sinds ik klein ben. Waarschijnlijk plaatste ik het daarom niet eerder, omdat ik niet letterlijk een recept van mijn vader wilde kopiëren. Ik zag nu dat mijn versie inmiddels anders is geworden, met meer groente en vaak linzen of kikkererwten (vult lekker, da’s handig met al die hongerige studenten om me heen).Waarom is het de ideale studentenpot? Iedereen vindt het lekker, het vult goed en het zit bom met groenten. Om de zoveel tijd maak ik het, vooral als ik te veel dagen snel heb moeten eten en altijd zijn mijn huisgenoten dan blij met de vitamientjes.
Ik schrijf het op voor vier personen, want het is handiger dit in grote hoeveelheden te maken. Ben je alleen of met z’n tweeën, bewaar de rest dan in de koelkast of vriezer.IMG_3495 (1)

Recept shakshouka (Tunesische groentestoof), 4 personen

  • 2 uien
  • 3 paprika’s (groen, geel en rood)
  • 3 aardappels (of 5 als ze klein zijn)
  • 2 tenen knoflook
  • 2 merguezworstjes (fac.)
  • 2 blikken tomaat (400 gram)
  • 2 theelepels komijnpoeder, 2 theelepels korianderpoeder, halve theelepel chilipoeder (of meer)
  • klein blikje linzen of kikkererwten
  • 4 eieren
  • zout, olijfolie

Snij de ui, paprika’s in gelijke stukken (niet te klein) en de aardappels in iets kleinere blokjes. Snijd de knoflook in plakjes en de worstjes (als je die gebruikt) in stukjes.
Bak de ui in olijfolie in een hapjespan en voeg na 5 minuten de paprika toe. Laat zo’n 5 minuten bakken onder een deksel en voeg de aardappel, knoflook en worst toe. Bak weer 5 minuten mee en voeg dan de tomaten toe en druk ze plat met een spatel of lepel. Voeg nog wat water toe tot alle groente onder staan. Voeg de kruiden toe en laat alles pruttelen, tot de aardappels gaar zijn (10-15 minuten, maar langer maakt de boel wel lekkerder).
Voeg op het laatst de (uitgelekte) linzen of kikkererwten toe en breng op smaak met zout en misschien meer chili.
Pocheer de eieren: neem een soeplepel, breek daar een ei in en laat de lepel voorzichtig in een hoek van de pan zakken. Herhaal dat met de rest van de eieren en kook ze zo’n 4-5 minuten.IMG_5205

Eet met brood en tahinsaus:

Recept tahinsaus

  • 2 eetlepels tahin
  • kneepje citroensap
  • 1-2 eetlepels water
  • halve teen knoflook, geperst

Meng alle ingrediënten in een bakje tot er een dikke saus ontstaat (misschien heb je meer water nodig).

Trouwens:

  • Zoals gezegd maak ik dit vaak. Vandaar dat ik meerdere foto’s (op verschillende borden!) heb.
  • Vergeet je nou de eieren te pocheren terwijl de pan al op tafel staat en je iedereen hebt opgeschept (ja dat kan gebeuren)? Dan kan je altijd nog eieren bakken. IMG_4400

 

Volg me ook op twitterfacebook en instagram!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!
Ik geef nu ook tours over de culinaire geschiedenis van Amsterdam! Klink hier.


Leave a comment