Nieuwe verslaving: recept geroosterde bloemkool met tahinsaus

Twee weken geleden maakte ik het voor het eerst, sindsdien heeft het al vier keer op tafel gestaan, deze geroosterde bloemkool met tahinsaus. Super makkelijk en echt, echt, echt heel lekker. Geen lang verhaal nu, alleen een recept!IMG_6491

IMG_6344Recept geroosterde bloemkool met tahinsaus
(1-4 personen)

  • 1 bloemkool
  • 2 el specerijen (mix van komijn, koriander, kurkuma, paprikapoeder, chili)
  • 2 el olijfolie
  • 1 el zout
  • 2 el tahin
  • 2 el water
  • 1 el yoghurt
  • 1 tl citroensap

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Verdeel de bloemkool in roosjes. Van de bladeren en dikke steel kan je soep maken (zie onder). Snijd de roosjes door de helft, zodat je veel platte stukken hebt. Verdeel over een bakplaat en meng met de specerijen, olie en zout.
Zet 30-40 minuten in de oven, schep af en toe om. De randjes moeten bruin en knapperig worden.
Maak ondertussen de tahinsaus: meng tahin en water en roer goed tot het een dikke pasta wordt. Voeg de yoghurt, citroen en wat zout toe.

IMG_6497Trouwens

  • Huh, 1 tot 4? Ja, ik kan het in mijn eentje zo oppeten, maar als bijgerecht kan je het ook voor 2, 3 of 4 (of zelfs 5 of 6) maken.
  • Je kan de yoghurt in de tahinsaus ook weglaten. Neem dan nog een extra drupje citroen.
  • Ook lekker: een geperst teentje knoflook door de tahinsaus.
  • Extra feestelijk is om te serveren met wat granaatappelpitjes en verse koriander.

Volg me ook op twitterfacebook en instagram!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!
Ik geef nu ook tours over de culinaire geschiedenis van Amsterdam! Klik hier.


Leave a comment