Psst, geheimpje! Recept sorbetijs

Ik heb een geheim. Een geheim voor het allerlekkerste, simpelste sorbetijs. Maar aangezien ik het hierbij openbaar en publiekelijk ga maken, is het straks geen geheim meer. Dat hoeft ook niet, laat ons allemaal het lekkerste en simpelste sorbetijs maken, eten en delen!

IJs is toch wel een van de meest geliefde tussendoortjes/toetjes/hoe je het noemt. Wie lust er nou geen ijs? Ik ben er in elk geval dol op, zie hier een bewijs: de pre-kokende student in Napels (2004).

Image

En hier afgelopen jaar in Florence, met mijn Italiaanse taalmaatje en ijsjes-eet-buddy Brechje bij de beste gelateria van de stad (bij de Santa Trinitàbrug).Image
Goed, het is duidelijk: ijs is fijn. Verder met de onhulling van het geheim.
Het basisidee is bevroren fruit met wat (poeder)suiker te malen. That’s it (en ik ben vast niet de eerste die het heeft bedacht, maar goed). De eerste versie – frambozen – maakte ik al vaak met mijn vader, sinds een paar weken ben ik druk aan het experimenten met mijn beste vriend en kookmaatje Jesse.

Wel belangrijk: je hebt een staafmixer nodig, en het bijbehorende hakmolentje. Een vriezer is ook handig, tenzij je het ijs meteen gaat maken nadat je uit de supermarkt komt. De bereiding is simpel: haal het fruit even van tevoren uit de vriezer (een minuut of vijf), doe het in het hakmolentje met de extra’s en laat de messen draaien tot het ijs is. Misschien moet er een beetje (warm) water bij.

Frambozenijs

  • Pak bevroren frambozen
  • Een beetje poedersuiker

Mango/kokosijs

  • Pak bevroren stukjes mango
  • Scheutje kokosmelk
  • Een eetlepel geraspte kokos
  • Misschien wat poedersuiker (maar de mango is zoet, dus proef eerst!)

Kersen/amarettoijs249174_3017616455057_613662692_n

  • Pak bevroren kersen
  • Scheutje amaretto

Dit wordt eerder granita dan ijs, omdat de alcohol het vriespunt verlaagt. Serveer het in wijn/cocktailglazen en je hebt een zeer chique toetje

Blauwebessenijs

  • Pak bevroren blauwe bessen
  • Een beetje poedersuiker
  • Scheut oranjebloesemwater

Goed, nu snap je het principe, ga vooral ook zelf verder experimenteren. De bevroren aardbeien werkten overigens niet heel goed, dat waren te grote stukken.


6 thoughts on “Psst, geheimpje! Recept sorbetijs

Leave a comment