Tussen alle eetfestijnen door: recept spaghetti met bloemkool, mascarpone en een knappertje

Image

Hoog tijd voor een nieuwe blog! Iedereen een fijne en lekkere kerst gehad?
Ik was een week bij Bordeaux en heb een overdosis canelés gehad: een zoet zwaar cakeje met rum en vanille, zacht en zompig van binnen met een hard karamellig laagje aan de buitenkant. Erg lekker. Verder at ik van alles en vooral veel. Het was een luie week en zelf heb ik nauwelijks in de keuken gestaan. Dat wordt weer anders als ik vanaf morgen weer in mijn Parijse keukentje ben. Voor Bordeaux maakte ik overigens nog een hele lekkere pasta, perfect voor een simpel maal tussen alle feestelijkheden door. Niet heel licht, maar laten we het denken aan het oerdieet, koolhydraatvrij-eten of anti-mascarpone maar uitstellen tot in januari.
Uit restjes ontstond dit pastagerecht, met bloemkool, mascarpone en pijnpoompitten. Vleeseters vervangen de pijnpoompitten door gebakken spekjes en arme studenten nemen broodkruim. Ja, ik denk aan iedereen!

Spaghetti met bloemkool, mascarpone en een knappertje (2 personen)

  • 200 gram spaghetti (of 250 als je grote hongerige studenten bent)
  • Een halve bloemkool (of iets minder)
  • 60 gram mascarpone
  • Twee handjes pijnboompitten/50 gram spekjes/twee eetlepels broodkruim of paneermeel
  • 40 gram geraspte parmezaanse kaas (of iets dat daar op lijkt: pecorino, grana of oude Nederlandse)
  • Olijfolie, peper, zout

Image
Zet een grote pan met water en flink zout op. Verdeel de bloemkool in roosjes en die weer in wat kleinere stukjes. Rasp een oud stukje brood als je de broodkruimoptie neemt. Bak de pijnpoompitten, spekjes, het broodkruim of paneermeel in wat olijfolie en doe in een schaaltje. Kook de pasta en gooi zes minuten voor het klaar is de bloemkool erbij. Smelt ondertussen de mascarpone in een koekenpan of laag vuur. Pak een kopje en schenk daar wat kookwater van de pasta/bloemkool in. Giet de pasta en bloemkool af in een vergiet en doe bij de mascarpone. Roer om en voeg nog wat kookwater toe, zodat het smeuïg is. Serveer met het knappertje, de kaas en flink wat gemalen peper.

Trouwens:

  • Heb je nog room in huis en geen mascarpone, neem dan gewoon room.
  • Wat moet je nou met de andere helft van de bloemkool? Die blijft ongekookt zeker nog een week goed in de koelkast. Of je kookt hem helemaal (apart van de pasta) en bewaart de andere helft in een bakje in de koelkast.
    Vervolgens is hij lekker met pasta en tomatensaus, in een couscous(salade), of mijn favoriet: met tahinsaus (meng wat tahin met water voor de saus en eet met de bloemkool en wat pijnpoompitten).
    Hier een foto van de bloemkool met tahin (en tomaat-fetasalade en kikkererwtenstamppot):Image
  • Dit gerecht ontstond door restjes op te maken, want de dag ervoor had ik walnoten-mascarpone-koffietaart gemaakt voor de verjaardag van een mede-Erasmusstudent. Het is dan wel niet een gerecht van mij, maar toch wil ik het jullie niet onthouden, want hij is gruwelijk lekker.

Volg me ook op twitter en facebook!


One thought on “Tussen alle eetfestijnen door: recept spaghetti met bloemkool, mascarpone en een knappertje

Leave a comment