Anti-Valentijn of Valentijn? En recept voor Valentijn-vis met tomaat-tahinsaus

Morgen is het weer 14 februari. En ondanks dat ik zelf een anti-Valentijnfeest heb waarbij iedereen zich als Pools omaatje moet verkleden en er rijkelijk euroshopperbier vloeit en kartoffelnsalat wordt gegeten (ik heb het zelf niet bedacht), kan ik me voorstellen dat er onder sommige lezers wél de behoefte bestaat aan een echt Valentijnrecept.
Maar: geen zoete cakejes, roze koekjes of kleffe taartjes, want dat werkt vast averechts. Nee, wie iemand met eten wil veroveren moet dat doen met iets heel erg lekkers. Zowel ik als een goede vriend maakten ooit – onafhankelijk van elkaar – kabeljauw met tomaat-tahinsaus voor iemand waar we indruk op wilden maken. Goed nieuws! Ook met andere vis is het lekker, en deze week (t/m 16 februari, dus perfect voor Valentijn) is bij Albert Heijn de puur&eerlijk verse pangasiusfilet in de bonus. Ik at hem een paar dagen geleden en hij is heerlijk! Bovendien at ik twee keer van de eenpersoonsportie, want hij is vrij groot. Tel uit je winst. Kan je het uitgespaarde geld mooi uitgeven aan een fles wijn.

Goed. Vis dus. De eerste keer dat ik een recept post met vis, geloof ik. Belangrijk is: bak hem niet te lang. Maar goed, ook weer niet te kort natuurlijk. Het makkelijkst zou zijn om je stukje vis door te snijden om te kijken of hij gaar is, maar dan heb je geen mooi heel stuk meer, en dat is natuurlijk jammer.
Reken bij kabeljauw op zo’n twee minuten per kant en voor pangasius iets meer, 4 minuten per kant ongeveer.

Valentijnvis met tomaat/tahinsaus (2 personen)

  • 1 grote pangasiusfilet of 2 stukjes kabeljauw
  • Een klont boter of twee eetlepels olijfolie voor de vis, nog twee eetlepels olijfolie voor de saus
  • Zo’n 300 gram passata (dus gepureerde tomaten)
  • Een teen knoflook, 1 ui
  • Een eetlepel tahin (sesampasta, bij de Turkse winkel)
  • Zout, chilipeper, komijn
  • Handje pijnpoompitten

Rooster alvast de pijnpoompitten als je weinig pannen/elektrische kookplaatjes hebt. Zet weg in een bakje. Snij de ui fijn en bak hem zachtjes in olijfolie. Snipper de knoflook en bak hem heel even mee. Voeg de tomaat toe, zout, chilipeper, komijn en misschien een snufje suiker. Proef! Laat tien minuten pruttelen onder een deksel, misschien moet er wat water bij.
Voeg de tahin en zo’n twee eetlepels water toe en roer goed. Misschien moet er meer water bij.
Is je saus klaar en de gast in huis, ga dan met de vis aan de slag. Zout en bepeper hem aan de beide kanten. Laat de boter en/of olie heet worden in een koekenpan en bak de vis aan beide kanten (tijden verschillen dus welke vis je neemt. Pangasius zo’n 4 minuten, kabeljauw 2). Als er wittig spul uit komt ben je al te laat.
Leg een stukje vis op een bord en schep de saus erover, met op het laatst wat pijnpoompitten.Image

Trouwens:

  • Wat eet je hierbij? Als je een oven hebt zijn aardappeltjes met broccoli erg lekker. Anders kan je ook aardappels in stukjes (eventueel met wat zoete aardappel en pastinaak) in een pan bakken, met olijfolie en zout. Onder een deksel en zeker 40 minuten bakken.
  • Ook lekker: rijst met wat noten (doe hier bijvoorbeeld de pijnpoompitten door), kikkererwtenstamppot of knapperig brood.
  • Euroshopperbier bestaat natuurlijk niet meer. Is het nu AH basic? Misschien smokkel ik wel een fles wijn naar het feestje, lijkt me een stuk fijner.
  • Ik moet nog wel even uitleggen dat het niet zomaar een Poolse oma, is maar een categorie vrouw: Pani. Om even de beschrijving van de gever-van-het-feestje-in-kwestie over te nemen: Pani (de; v ; meervoud: pani’s) 1. Poolse dame op leeftijd die zich onderscheidt aan de hand van haar hoofddeksel, waaraan men haar verleden kan aflezen. Image

One thought on “Anti-Valentijn of Valentijn? En recept voor Valentijn-vis met tomaat-tahinsaus

Leave a comment