4 december antipakjesavond en recept melanzane alla parmigiana

Ik ben het helemaal met haar eens, Karin van Koken met Karin. Ze is tegen pakjes en zakjes en heeft 4 december uitgeroepen tot antipakjesavond.
In het algemeen, maar ook als student geldt namelijk: waarom zou je je geld uitgeven aan een pakje waar niets anders in zit dan wat zout, e-nummers en een gebruiksaanwijzing? Als je één keer investeert in wat kruiden, kan je alles zelf maken.
Goed, ik gebruik ook currypasta’s en gebruik vaak mayonaise uit een pot maar juist bij veel andere gerechten is een pakje, zakje of potje helemaal niet nodig!
Zo zag ik gister een jongen in de supermarkt een pot carbonarasaus kopen. Behalve dat het me vrij smerig lijkt, zie ik het nut er ook niet van in. Carbonara is echt het makkelijkst dat je kan maken (zie mijn recept maar).
Genoeg gepraat, laten we koken! En doen jullie vanavond mee, door iets zonder pakjes of zakjes te koken? Maak bijvoorbeeld deze melanzane alla parmigiana. Het is niet echt meer het aubergineseizoen en dus op een andere manier Heel Fout om dit te maken, maar het is wel pakjesvrij. Dus wil je goed doen in de wereld, sla dit recept dan op en maak het een andere keer.

Ik vind het een lastige, de aubergines uit de oven met tomaat, mozzarella en parmezaan. De aubergine kan snel gebakken of olieachtig smaken, of juist niet gaar zijn, wat nog erger is. Een Italiaan leerde me vorig jaar dat je de plakjes kan grillen of kan bakken in heel veel olie. En dat het laatste een stuk lekkerder is. Afgelopen weekend maakte ik de grillversie (waarbij ik de plakjes wel even insmeerde met olie), maar hij bleef wat olieachtig smaken. Een week eerder maakte een vriend de veel-olieversie, en die smaakte helemaal niet gebakken! Dus waarschijnlijk had die Italiaan gelijk… Van dat ‘frituren’ gaat je keuken wel gebakken ruiken, dus wees gewaarschuwd.

Melanzane alla parmigiana (2 personen)

  • 2 aubergines
  • 1,5 blik tomaten
  • 1 teen knoflook
  • 1 bol mozzarella
  • 2 handjes parmezaan (of grana, of pecorino)
  • Olijfolie, zout, peper en suiker
  • Verse basilicum en/of gedroogde oregano

IMG_1498Snij de aubergines in plakken van 1-2 centimeter. Bestrooi ze met zout en zet even apart.
Pel en plet ondertussen de knoflook (sla erop) en bak zachtjes in wat olijfolie in een koekenpan. Voeg de tomaten toe en druk plat met een houten lepel. Laat zachtjes pruttelen.
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Spoel de aubergines af en dep met keukenpapier droog. Nu mag je kiezen: grill ze in een grillpan of bak ze in olijfolie. Zorg in elk geval dat ze gaar zijn (dat ze niet meer dat wittige kleurtje hebben). Het zal niet in een keer passen, dus bak in delen en bewaar de plakjes die klaar zijn op een bord.
Breng de saus op smaak met de kruiden, zout, peper en een snufje suiker (afhankelijk van welk blik tomaten je gebruikt: de goedkopere zijn wat zuur). Snij de mozzarella in stukjes en rasp de parmezaan, als je dat nog moet doen.
Vet een ovenschaal in en maak laagjes van de aubergine en tomatensaus. Eindig met de saus, de stukjes mozzarella en de parmezaan.
Zet zo’n 20-30 minuten in de oven.

IMG_1500

IMG_1502

Trouwens:

  • Ik had ooit al een versie met kalfshart. Kalfshart ja.
  • Je kan ook een uitje snipperen en mee laten bakken.
  • Iets fris is hier wel lekker bij. Groene sla of rucola bijvoorbeeld.
  • Andere recepten zonder pakjes en zakjes? Kijk in mijn receptenindex!

Volg me ook op twitter en facebook!


Leave a comment