Hipperdepip: recept courgette-&wortelspaghetti met walnotensaus

Iedereen deed het al, en nu hobbel ik ook een beetje achter de trend aan. Niet omdat het hip is, maar omdat het lekker is: pasta van groente! Twee weken geleden maakte ik courgettepasta met tomatensaus en gebakken salami, maar klungelde ik nog met een kaasschaaf en een mesje. Vorige week kocht ik een spirelli en nu heb ik groentepasta in een minuutje! Ik maakte er walnotensaus bij en dat was een errug goede combi.
Als je eenmaal groentepasta hebt kan je natuurlijk gewoon al je gewone pastasauzen maken, maar kijk wel of het genoeg vult . Als hoofdgerecht zou ik wel kijken dat je genoeg vlees/vis/peulvruchten gebruikt, of gewoon alsnog gewone pasta meekookt. Anders vult het niet genoeg. Dit gaf ik als voorgerecht, dus dan hoef je lekker nergens op te letten. Wil je het als hoofd, voeg dan gewone spaghetti toe. Ik geef beide opties.

IMG_6196Recept courgette- en wortelspaghetti met walnotensaus (voorgerecht of hoofgerecht 2 personen)

  • halve teen knoflook
  • 50-70 gram walnoten (of een mix van walnoten en pecannoten)
  • klein stukje parmezaan of oude Hollandse kaas
  • flinke scheut olijfolie
  • 1 courgette
  • 1 wortel
  • 150 gram spaghetti (fac.)

Zet een pan water op.
Doe de knoflook, walnoten, parmezaan, olie en een snuf zout in een blender en mix met de staafmixer. Je hebt geheid wat water nodig en misschien meer olie en zout. Proef!
Maak slierten van de wortel en courgette in een spirelli of met de hand: maak lange plakken met een kaasschaaf en snijd die vervolgens in slierten.
Kook de pasta als je dat neemt en voeg de laatste 4 minuten de wortel en de laatste 2 minuten de courgette toe. Neem je geen pasta, kook de wortel en courgette dan in kort in het water.
Giet af en meng met de saus.

Trouwens:

  • Het is handig meteen het dubbele van de saus te maken en hem te bewaren in de koelkast.
  • Lekker als voorgerechtje: courgettepasta met pesto en wat tomaatjes. Al kan je beter nog even wachten tot de basilicum goed is.

IMG_6105 (1).jpg

Volg me ook op twitterfacebook en instagram!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!
Ik geef nu ook tours over de culinaire geschiedenis van Amsterdam! Klik hier.


Leave a comment