Culinair Krakau deel I

Polen, Krakau. Welk beeld heeft de gemiddelde Nederlander daarvan? Ik weet het niet precies, maar waarschijnlijk is het niet het beeld dat ik nu heb, na twee dagen op bezoek bij mijn goede vriend die daar Erasmus doet. Ik was anderhalf jaar geleden al in de stad, dus wist hoe leuk, lekker en goedkoop het was, en dat is hierbij bevestigd.
Nu een verslag van dag één, morgen een verslag van dag twee. Een culinair verslag, uiteraard.
Om 5 uur stond ik al op Gare du Nord, om om half 8 te vliegen. Overigens was het eetfoldertje in het vliegtuig ook nog een blog waard (wordt vervolgd..) Bij aankomst gingen we uitgebreid Israëlisch ontbijten, met chakchouka (een groentestoofpotje met ei), tahinsaus, pompoendip en pitabrood.ImageOverdag liepen we door de markthallen vol groenten (vooral kolen en knollen), paddenstoelen en ingemaakte groenten. Twee typische kazen die je overal ziet zijn zurig en subtiel van smaak, de ene wordt vers gegeten (Bunc), de ander is in een vorm gedrukt, gerookt en wordt gegeten met cranberries (Oscypek)gerookt. Het was wel lekker, maar nauwelijks meer te herkennen als kaas, mijn eerste associatie was gerookte makreel of forel! Hier kocht ik ook mijn enige souvenir: een zakje met gedroogde boleten (paddenstoelen), die op dit moment (ik ben weer thuis, in Parijs) liggen te pruttelen in Toscaanse soep.

Image

Het eind van de middag dronken we in een gezellig, half-onder-de-gronds café chocolademelk en deelden we een Szarlotzka – appeltaart. De chocolademelk was meer chocolade dan melk en leek wel op het recept dat ik vorig jaar van mijn Franse buur had gekregen. s’ Avonds belandden we in een café waar je ook kon eten, van paddenstoelenravioli tot hamburgers, van zalm tot Thaïse noodles en van Italiaanse pizza tot falafel met humus, ze hadden het allemaal. Ze beperkten zich niet tot één keuken dus, en dat bleek maf genoeg te werken, want alles was lekker. Goed, ik heb alleen de groentetajine en everzwijngoulash geproefd, maar ook de andere gerechten blijken lekker, volgens insiders.

Image

Image

Hoe kan ik hier nou een recept bij geven, ik ben zelf pas een paar uur terug in Parijs. Weet je wat, we komen terug op het Krakause eten en pakken nu wat oudjes terug.

  • Het wordt overal gedronken in Krakau: warme wijn/bier/chocolademelk.
    Lchocoaat ik nou in deze post uitleggen hoe je de lekkerste warme choco en wijn maakt. Bier staat er niet tussen, maar ik weet niet of dat zal komen. Het lijkt me vrij vies.
  • Wel grappig, dat Szarlotka in het Pools een taart is en Charlotte in het Frans. Ik heb nog geen recept voor Szarlotka, wel voor de frambozencharlotte, twee zelfs! Een klassieke en een studentenversie.
  • De tagine op dag één werd met couscous geserveerd. Zin in couscous? Couscoussalade!
  • Heb je ook gedroogde paddenstoelen weten te bemachtigen? Maak dan mijn paddenstoelenlasagne. Of week ze even, snij ze en eet met pasta of risotto. Of doe net als ik, en gebruik ze in de Toscaanse groentesoep van mijn vader.padd

Volg me ook op twitter en facebook!


Leave a comment