Ode aan de grillpan!

Ojee! Ik zie dat ik alweer té lang niet heb geblogd. Hoog tijd voor een nieuwe dus! Opdat jullie mij niet vergeten.
Met Sinterklaas kreeg ik een prachtige grillplaat van mijn ouders en sindsdien heb ik hem veel gebruikt. Heb je er ook één? Lees dan snel verder voor inspiratie.

CharlotteBabel10

Eerst een excuus voor mijn afwezigheid hier. Ik loop nog steeds stage bij delicious (nog steeds erg leuk en inspirerend) dus heb minder tijd in de avonden. Als ik al thuis eet, kook ik meestal gouden oude recepten (zoals pesto, groene asperges, pasta met kikkererwten, tortilla), recepten uit de delicious of niet-receptwaardige gerechten (aardappelen met allerlei groenten uit de oven; restjes groenten door pasta, etc.)

Toen bedacht ik dat ik de laatste tijd veel grill en dat hier nog helemaal niet besproken heb! Oei oei!
Ok, ik moet zeggen dat ik nog niet op de heel originele tour ben gegaan. Mijn grill-momenten komen meestal op hetzelfde neer: groente insmeren met olijfolie, zout, peper en soms wat kruiden en grillen maar! Een enkele keer nam ik ook kip of halloumi (rubberachtige kaas, die gegrild super lekker wordt). Voor wie beginnend griller is schrijf ik het toch op:

Wat is oa (!) lekker op de grillpan:

  • Courgette en aubergine in lange plakken (met een kaasschaaf!), wrijf van tevoren even in met olijfolie, zout, peper en eventueel wat kruiden (tijm, oregano, rozemarijn..)
  • Paprika in lange repen
  • Ui in helften
  • Asperges (van tevoren 3-4 minuten gekookt in water)
  • Halloumi in plakken, ingesmeerd met olie en oregano
  • Kipfilet of -dij, ingesmeerd met zout, peper, komijn en koriander

Je kan natuurlijk een grote schaal gegrilde groeten maken als bijgerecht, maar het ook in gerechten verwerken. Wat vreselijk lekker is, is een salade van rucola met gegrilde courgette, asperges en halloumi. Maak op het laatst aan met olijfolie en citroensap.
Of koop een bol goede mozzarella (of nog beter: burrata) en een goed merk pasta en maak pasta met simpele tomatensaus, gegrilde plakken aubergine en de kaas bovenop!

Trouwens

  • Wees voorzichtig met het schoonmaken van de grillplaat; hij wordt namelijk erg heet. Als je er koud water op doet, heb je kans dat de plaat breekt. Je kunt het best heet water nemen (uit de waterkoker) en dat na het grillen voorzichtig op de plaat schenken. Het stoomt als een gek, maar haalt daardoor wel het vuil los. Dan kan je gaan eten en na het eten voorzichtig de plaat schoonmaken met een borstel en warm water.
  • Ik had laatst de foto’s op mijn iPhone opgeschoond en per ongeluk ook alle foto’s van mijn grillresultaten. Gelukkig was fotograaf Sietske Arnoldus afgelopen zondag bij mij, om foto’s te maken voor de allerlaatste Geestesvoedsel (je weet wel, de rubriek waarvoor ik elke maand met een student aan de faculteit Geesteswetenschappen kook), waarvoor ik zelf heb gekookt! De foto’s hier zijn dus van Sietske.

Volg me ook op twitterfacebook en instagram!
Recept zoeken? Kijk in de receptenindex!
Ik geef nu ook tours over de culinaire geschiedenis van Amsterdam! Klik hier.

 

 


Leave a comment